آنچه ناخن ها درباره سلامت تان می گویند

خرید ادکلن

درست است که مانیکور حس خوبی به شما می دهد چون ناخن ها هر مشکلی که داشته باشند با یک مانیکور ساده به بهترین شکل در می آیند و اعتماد به نفس را بالا می برند. اما باید بدانید که زیر مانیکورها چه می گذرد و آیا ناخن های سالمی دارید یا خیر؟

سلامت ناخن ها انعکاس سلامت بدن است. ظاهر ناخن ها به شما اخطارهایی درباره سلامت تان می دهد. پس این بار که خواستید برای مانیکور به آرایشگاه بروید ابتدا نگاهی به ناخن های تان بیندازید تا به خیلی چیزها درباره سلامتی تان پی ببرید.

ناخن های لایه لایه

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

ناخن ها چند لایه قوی دارند که اگر ضعیف شوند از هم جدا می شوند. علت این مشکل می تواند خشکی و دهیدراته شدن ناخن ها باشد. از عوامل خشک شدن ناخن ها شستشوی دائم دست ها، هوای سرد و خشک، لاک های خشک، چسب ناخن و استون است. برای جلوگیری از این مشکل هنگام شستشوی ظروف حتما از دستکش استفاده کنید و از مرطوب کننده های قوی استفاده کنید.

ناخن های حفره دار

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

اگر احساس کردید که روی ناخن های تان حفره هایی مثل جای سوزن وجود دارد این حالت می تواند نشانه مشکلاتی چون پسوریازیس باشد. از دیگر نشانه های پسوریازیس ناخن کلفت شدن ناخن ها و تغییر در رنگ و فرم آن هاست. به علاوه ناخن ها دردناک و حساس می شوند. چنانچه متوجه چنین مشکلاتی روی ناخن ها شدید حتما به پزشک مراجعه کنید چون این مشکل با استروئید موضعی رفع می شود.

ناخن چماقی

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

در این مشکل ناخن ها به حالت گنبدی شکل در می آیند و سر ناخن ها گرد می شود. معمولا در این مشکل ناخن ها به تدریج تغییر شکل می دهند به همین دلیل فرد متوجه این تغییرات نمی شود. این مشکل ممکن است نشانه بیماری های مربوط به ریه مثل امفیزم یا همان نفخ باشد. اگر از بدو تولد ناخن های شما به این شکل نبوده و متوجه این تغییرات در ناخن های تان شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ناخن های شکننده

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

اگر ناخن های تان خیلی راحت می شکند حتما صفحه ناخن خشک شده است. برای جلوگیری از این مشکل از ضدعفونی کننده های الکل دار، لاک های خشک و استون استفاده نکنید. اگر باز هم مشکل حل نشد بدون شک این مشکل بیانگر مشکلی در سلامت بدن تان است. ناخن های شکننده نشانه کمبودها ویتامین هایی چون فولیک اسید و ویتامین های B نیز هست. البته این مشکل ممکن است بیانگر مشکلات تیروئیدی مثل کم کاری تیروئید هم باشد. برای اطمینان حتما یک آزمایش خون بدهید.

ناخن های زرد

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

اگر دائم به ناخن ها لاک بزنید و ناخن ها نور نبینند بعد از مدتی ناخن ها تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند. این مشکل در اثر واکنش شیمیایی بین لاک و کراتین پروتئین ناخن ها ایجاد می شود و ناخن ها را زد و شکننده می کند. گاهی اوقات زردی ناخن ها زیاد جدی نیست و می توان به راحتی با آب لیمو آن را رفع کرد. اما گاهی این مشکل را باید جدی بگیرید چون ممکن است نشانه عفونت قارچی باشد. ناخن های زرد نشاندهنده بیماری دیابت نیز هستند که البته با قرص یا انسولین رفع خواهند شد.

لکه های سفید

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

لکه های سفید یا لوکونیشیا به دلیل آسیب های کوچک روی ناخن ها ایجاد می شوند و با رشد ناخن ها از بین می روند. اما اگر تمام ناخن سفید شده باشد نشان دهنده کمبود آلبومین و مشکلات کلیه است. عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها نیز باعث بروز چنین مشکلاتی در ناخن ها می شود.

خطوط عمودی

سلامت ناخن ها و سلامت بدن

این مشکل خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد. ایجاد خطوط عمودی روی ناخن ها مثل چروک های بستر ناخن از نشانه های پیری است. همانطور که می توانید چروک های روی پوست صورت را از بین ببرید برای از بین بردن این خطوط هم راه حل هایی وجود دارد. برای رفع این مشکل مرطوب کننده استفاده کنید، سیگار نکشید، دست ها را گرم نگه دارید و زیاد در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.