از استحمام طولانی اجتناب کنید | نکاتی برای حمام کردن صحیح

خرید ادکلن

تفکر اغلب ما از حمام کردن یک فرآیند ساده دوش گرفتن و شامپو زدن است در صورتی که استحمام کردن نیز نکاتی و اصولی دارد که می بایستی رعایت شود.

 

حمام کردن یکی از امور مهم هر شخص است اما بهتر است که به روش صحیح باشد.

اغلب وقتی حرف از حمام رفتن و استحمام به میان می آید فکر می کنیم کارهای ساده ای مانند زیر دوش رفتن و شامپو زدن بیشتر نیست. ولی باید بدانیم که اگر حمام درست و اصولی انجام شود می تواند به سلامت روح  و جسم ما کمک بسیاری کند. اما اشتباهات رایج در حمام کردن کدامند و روش صحیح اش چیست؟ مطالب زیر را بخوانید تا آشنا شوید.

کیسه کشیدن را فراموش کنید
ما با کیسه کشیدن می خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم. خیلی ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می کنند، تصور می کنند این چرک ها هستند که از پوست خارج شده اند، در حالیکه این لایه از پوست است که شما به زور کنده اید. وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می پوشاند و لایه ای مرده از سلول های پوستی است، برای حفاظت لایه های زیرین پوست که زنده اند لازم است.

از لیف نرم استفاده کنید
یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می شوند و می ریزند.

 

موهای خود را نچلانید

چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آنها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن می شود. به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می شوند. استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

استحمام با آب گرم یا آب سرد

برخی به حمام کردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از این نوع استحمام استفاده می کنند. زمان این نوع استحمام نباید از 5 دقیقه تجاوز کند، چرا که استحمام با آب سرد(25 درجه) می تواند اثرات تحریک کننده ای بر اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزایش دهد. در این حین برخی به استحمام با آب نیمه گرم (33 تا 35 درجه) علاقه دارند که زمان آن نباید از 15 دقیقه تجاوز کند، چرا که ممکن است سبب خشکی پوست شود و در عین حال دسته ای که علاقه به استحمام با آب گرم (35 تا41 درجه) دارند نیز نباید بیشتر از 15 دقیقه زیر دوش آب باشند، چون پس از گذشت این مدت سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.

دو دقیقه زمان کوتاهی برای استحمام نیست؟

نه، معمولا بهترین شیوه استحمام آن است که محیط حمام طوری گرم باشد که فرد مدت زمان زیادی زیر دوش نماند و ظرفی محتوی آب برای شستشوی سر، صورت و بدن استفاده شود. در این صورت فقط دو دقیقه زیر دوش ماندن کافی است.

اگر زمان طولانی زیر دوش آب بمانید، علاوه بر آنکه آب زیادی هدر می‌‌‌رود و در دوره بحران آب این کار منطقی نیست، برای سلامت پوست هم ضرر دارد.

 

برخی معتقدند استحمام طولانی‌مدت باعث آرامش می‌شود. این تصور درست است؟

دراز کشیدن در وان یا ماندن زیر دوش باعث آرامش می‌‌‌شود، اما در طولانی مدت باعث خشک شدن پوست هم خواهد شد، چراکه آبی که به خورد پوست می‌رود و به پوست نفوذ می‌‌‌کند، هنگام خشک شدن، معمولا باعث می‌شود آب بیشتری تبخیرشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.