چرا بارداری باعث چاقی میشود؟

خرید ادکلن

افزایش وزن در بارداری بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی و احتباس آب و تغییرات فیزیولوژیکی برای حفظ و رشد جنین است. در واقع بارداری همزمان است با بروز تغییرات چشمگیر در جسم و روح مادر. از جمله این تغییرات، تغییرات متابولیسمی است. تغییراتی که انرژی مورد نیاز جنین را تأمین می‌کند.

چاق شدن قبل از بارداری

افزایش وزن در بارداری بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی برای رشد جنین است

نتایج تحقیقات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد، متابولیسم مکانیسمی است که بدن خانم باردار از طریق تغییر میزان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی، انرژی مورد نیاز برای عملکردهای بدن جنین را تأمین می‌کند. به طور کلی، در دوران بارداری، متابولیسم بدن مادر برای تأمین نیازهای جنین افزایش پیدا می‌کند.

میزان متابولیسم پایه در دوران بارداری: میزان کل مصرف انرژی خانم باردار در دوران بارداری به علت افزایش میزان متابولیسم پایه (Basal Metabolic Rate = BMR) افزایش می‌یابد. انرژی ضروری برای متابولیسم پایه به تغذیه قبل از بارداری و اندازه جنین بستگی دارد.

 

در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که متابولیسم در طول بارداری به طور عمده به دلیل تقاضای جنین افزایش می‌یابد. در خانم‌های بارداری که ذخایر انرژی کمی دارند، برای حفظ انرژی، میزان متابولیسم پایه کاهش زیادی دارد. همچنین، خانم‌هایی که جنین بزرگ‌تر دارند افزایش بیشتر در میزان متابولیسم پایه‌شان مشاهده می‌شود.

 

سطح انرژی در دوران بارداری: برای انجام متابولیسم در بدن، مادر در دوران بارداری به انرژی بیشتری نیازمند است. ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی تأثیر بسیار زیادی روی بدن خانم باردار، متابولیسم بدن و رشد جنین می‌گذارد. بارداری بر ظرفیت مادر برای انجام فعالیت فیزیکی هم تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل در طول بارداری، فعالیت‌های قلبی و عروقی هم در راستای انجام فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

 

نیازهای تغذیه ای در باردرای: تغذیه مادر در دوران بارداری بر میزان رشد جنین و متابولیسم اثر دارد. ترکیبی از کالری موجود در نوشیدنی ها و غذاهای مصرف شده، همراه با اکسیژن، انرژی مورد نیاز مادر را تأمین می‌کند. خانم باردار برای انجام فعالیت‌هایی مانند گردش خون، تنفس، تنظیم سطح هورمون و رشد جنین نیاز به انرژی دارد. در چند هفته اول بارداری، بدن به طور فعال برای ذخیره چربی، آن را سنتز می‌کند و حساسیت به انسولین تا حدودی افزایش می‌یابد. در سه ماهه آخر بارداری، بدن نسبت به انسولین مقاوم تر می‌شود. مقاومت به انسولین باعث می‌شود که بدن مادر با متابولیسم مواد غذایی و مواد مغذی باعث افزایش چربی و گلوکز در بدن شود، در نتیجه منجر به افزایش دسترسی این مواد برای جنین در حال رشد و همچنین تولید انرژی مادر و متابولیسم بدن می‌شود.

منبع : تبیان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.