درباره ی کیست تخمدان بیشتر بدانید

خرید ادکلن

کیست تخمدان چیست؟ 

کیست های تخمدان ساختمان های کیسه مانند پر از مایع در تخمدان هستند. واژه کیست به ساختمانی پر از مایع اطلاق می شود. بنابراین تمام کیست های تخمدان حداقل حاوی مقداری مایع هستند

 

کیست تخمدان

کیست های تخمدان در یک نگاه

کیست های تخمدان ساختمان های کیسه ای شکل پر از مایع هستند.

کیست های تخمدان به دلایل مختلفی تشکیل می شوند.

در صورت بروز علایم، درد در شکم یا لگن از شایع ترین علایم هستند.

بیشتر کیست ها به وسیله اولتراسوند تشخیص داده می شوند.

درمان کیست های تخمدان از معاینه و پایش تا جراحی متغیر است.

چه عواملی سبب ایجاد کیست های تخمدان می شوند؟ 

کیست های تخمدان به دلایل متعددی ایجاد می شوند. شایع ترین نوع، کیست فولیکولار است که از رشد یک فولیکول نتیجه می شود. فولیکول یک کیسه پر از مایع طبیعی است که حاوی یک تخمک است. کیست های فولیکولار هنگامی که فولیکول در طی چرخه قاعدگی بیش از حد طبیعی رشد می کند و برای آزاد سازی تخمک باز نمی شود تشکیل می شود.

معمولاً کیست های فولیکولار در طی چند روز تا چند ماه به خودی خود برطرف می شوند. کیست ها می توانند در اثر جراحت یا نشت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک حاوی خون باشند (کیست های هموراژیک یا اندومتریوئید). گاه گاه بافت های تخمدان برای تشکیل بافت های دیگر بدن مانند مو یا دندان به صورت غیر طبیعی رشد می کنند. کیست هایی با این بافت های غیر طبیعی کیست های درموئید نامیده می شوند.

علت اوليه پيدايش كيست هاى تخمدانى اختلال تخمك گذارى است كه مى تواند منشاء تخمدانى يا غيرتخمدانى داشته باشد. در منشاء تخمدانى معمولاًَ با يك تخمدان تنبل- گاهى با زمينه ارثى- روبه رو هستيم . در اين موارد اصولاً با درمان دارويى بيمارى رفع مى شود ولى با قطع شدن دارو مجدداً بيمارى برگشت پذير است. علت ديگر زيادى هورمون پرولاكتين-هورمون محرك توليد شير در بدن- است. اگر اين هورمون در اثر بيمارى يا غيربيمارى افزايش پيدا كند با اختلال تخمك 

علایم کیست های تخمدان چه هستند؟

 

‌1. قاعدگی بی‌نظم مثلاً ایجاد فاصله بسیار زیاد بین دو پریود یا کوتاه شدن بیش از اندازه این زمان

2.افزایش رشد مو در روی صورت و نقاط دیگر بدن که به آن پرمویی یا هیرسوتیسم می‌گویند

3.افزایش وزن و مشکل در کاهش وزن

 4.تکه‌هایی از تیرگی پوست در پشت گردن و مناطق دیگر بدن که به آن آکانتوزیس نیگریکانس گفته می‌شود

5.افزایش قند خون، انسولین خون و افزایش مقاومت به انسولین و نیز تستوسترون در خون

 

درمان کیست تخمدان؛ جراحی یا دارویی؟

خیلی ها فکر می کنند تنها راه درمان کیست های تخمدان، جراحی و خارج کردن توده است در حالی که دکترحقگو می گوید براساس سن و شرایط جسمی بیمار، علائم بیماری و مشخصات سونوگرافی و آزمایش های خون باید درباره روش درمان تصمیم گیری کرد.

اغلب کیست ها که کیست های فیزیولوژیک تخمدان هستند با یک درمان دارویی معمولی برطرف خواهند شد و حتی اگر بیمار کیست ساده فیزیولوژیک داشته باشد و هیچ دارویی هم مصرف نکند، انتظار می رود کیست پس از دو ماه کوچک تر شود، اما اگر بعد از این مدت، اندازه کیست تغییر نکند یا بزرگ تر شود، باید دنبال پیدا کردن علت اصلی و درمان صحیح آن باشیم.

وی با تاکید براین که اندازه توده در انتخاب روش درمان بسیار مهم است، می گوید: کیست های فیزیولوژیک تخمدان که خودبه خود ممکن است برطرف شوند، اندازه ای کوچک تر از شش سانتی متر دارند. بنابراین برای توده های ساده که محتویات داخل آن مایع و شفاف است و کدورتی دیده نمی شود، معمولا جای نگرانی وجود ندارد اما در صورتی که مایع داخل کیست شفاف نباشد، دیواره های ضخیمی در آن دیده شود یا اندازه اش بیشتر از شش تا هشت سانتی متر باشد، نیاز است بررسی دقیق تر انجام شود.

کیست تخمدان را می توان با روش جراحی باز یا لاپاراسکوپی عمل کرد و جراح براساس شرایط بیمار، نوع کیست و آزمایش های وی باید روش مناسب را انتخاب کند. البته تبحر جراح و امکانات در دسترس او نیز بر انتخاب روش جراحی تاثیرگذار خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.