دلیل پوسته پوسته شدن لب ها چیست ؟

خرید ادکلن

یک متخصص پوست و مو برای پوسته پوسته شدن لبها و یا ترک خوردن آن، به خشکی پوست لب اشاره کرد و گفت: خشکی پوست لب، علتهای مختلفی دارد که بعد از بررسی علت، می توان برای رفع آن اقدام کرد

 

دکتر داودی، شایعترین علت پوسته شدن لب را، خشکی پوست دانست و افزود: برخی عادت دارند لبهای خود را مرتب به وسیله زبان مرطوب کرده و یا آنها را به داخل دهان فرو برده و با آب دهان خیس کنند که همین امر موجب خشک شدن لبها شده، در نهایت به ایجاد ترک یا پوسته شدن لب منجر می شود.

 

وی عنوان کرد: از دلایل دیگر خشکی لب، قرار گرفتن برخی افراد در معرض نور خورشید است؛ افرادی مانند کشاورزان و کسانی که در محیطهای باز به مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید کار می کنند، علاوه بر علائم ذکر شده، ممکن است در موارد شدیدتر به صورت دلمه در روی لبهای آنها ظاهر شود که متأسفانه این افراد در معرض ابتلا به سرطان لب نیز هستند.

درمان خشکی لب ها

خشکی پوست لب، علتهای مختلفی دارد

 

دکتر داودی همچنین گفت: لبهای افرادی که سیگار می کشند هم ممکن است پوسته شده یا ترک بخورد و گاهی آثار سوختگی هم در لبهای آنها دیده می شود؛ اشخاصی هم که مشکل تنفس از طریق بینی دارند و مجبور به تنفس از طریق دهان هستند، این پوسته ریزی را تجربه می کنند.

وی افزود: در بعضی موارد علت خشک شدن لب به دلیل مصرف برخی داروهاست، ازجمله، دارویی که برای درمان جوش تجویز می شود، مانند آکوتان که خشکی لب، یکی از عوارض مصرف این دارو است.

این متخصص مطرح کرد که: گاهی اوقات عارضه پوسته شدن لبها در افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند دیده می شود که مشهورترین  آنها بیماری پوستی صدف یا داء الصدف (پسوریازیس) است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خصوص درمان این عارضه، با بیان اینکه تنها راه برطرف کردن خشکی لبها چرب کردن آنهاست، گفت: بسته به علت به وجود آمدن این عارضه برطرف کردن آن نیز متفاوت خواهد بود به طور مثال افرادی که لبهای خود را با آب دهانن خیس می کنند باید سعی کنند این عادت را ترک کرده و از کندن پوست آن خودداری کنند ولی در مواردی مانند مصرف دارو این عارضه با قطع دارو برطرفف خواهد شد.

 

وی برای برطرف کردن خشکی لبها توصیه کرد: برای چرب کردن از کرمهای معمولی  و یا چرب کننده های بیرنگ طبی لب که حاوی موم کندوی زنبورعسل است و مواد شیمیایی کمتری دارند استفاده شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.