سوزش معده یا رفلاکس معده چیست ؟

خرید ادکلن

رفلاکس معده :

سوزش معده یا رفلاکس معده به علائمی چون سرفه شدید، درد قفسه سینه و سوزش دارد. دلایل آن می‌تواند به میزان حجم غذا، مصرف دارو، چاقی یا استرس باشد. اما این مسئله قابل حل شدن است. علاج سوزش معده می‌تواند با دارو، درمان خانگی یا پرهیز غذایی صورت گیرد.

سوزش معده چیست ؟

گاهی اوقات ممکن است سوزش و درد معده با حمله قلبی یا قلب درد اشتباه گرفته شود.  رفلاکس معده سوزشی از مری است که دلیل آن اسید معده می‌باشد. که میتواند سوزش ناراحت کننده ای در بالای شکم یا زیر قفسه سینه ایجاد کند.

سوزش معده یا رفلاکس معده

با کمک گرانش، حجمی از عضله که اسفنکتر تحتانی مری خوانده می‌شود، اسید معده را در معده نگه میدارد. این ماهیچه در جایی قرار دارد که مری در آنجا به معده چسبیده است یعنی زیر دنده قفسه سینه و متمایل به چپ. معمولاً با باز شدنش اجازه میدهد که غذا وارد معده سود یا باد از معده خارج شود و بعد دوباره بسته می‌شود. اما اگر این ماهیچه به کرّات باز شود یا کامل بسته نشود، اسید معده می‌تواند به داخل مری برگردد و باعث احساس سوزش شود.

علت این سوزش خطرناک نیست اما میتواند باعث دردی مزمن گردد یا بیماری رفلاکس معده پدید آورد که مشکلات دیگری را در پی داشته باشد.

به طور میانگین سوزش معده برای بالای 20% از امریکایی‌ها و زنان باردار رخ می‌دهد.

 [irp]

دلایل سوزش معده چیست ؟

علت اصلی سوزش معده ماهیچه اسفنکتر تحتانی مری است که به درستی بسته نمی‌شود. دو دلیل دیگر هم در ایجاد این مشکل دخیل هستند: حجم غذای زیاد داخل معده، یا فشار اومدن زیاد به معده که علت فشار آمدن به معده میتواند چاقی، بارداری یا یبوست باشد. بعضی خوراکی ها عموماً این ماهیچه را سست میکند، که شامل گوجه، مرکبات، سیر، پیاز، کاکائو، قهوه، الکل، کافئین و نعناع می‌باشد. خوراکی های پرچرب و روغنی چه گیاهی باشند چه حیوانی غالباً باعث سوزش معده می‌شوند، به طوری که باید برایشان دارو تجویز شود. استرس و کمبود خواب نیز میتواند تولید اسید معده را افزایش دهد و باعث ایجاد سوزش معده گردد و سیگار کشیدن نیز باعث سست شدن این ماهیچه و بر انگیخته شدن اسید معده میگردد.

منبع و ترجمه : گروه سلامت بی جامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.