چگونه تازه نگه داشتن نان

خرید ادکلن

برخی تصور می‌کنند گذاشتن نان در یخچال، جلوی بیات شدن آن را می‌ گیرد.
نان تازه‌‌ ای که از تنور یا فر بیرون می‌ آید، بافت نرم و عطر و طعم دلچسبی دارد اما بی‌ توجهی به اصول نگهداری‌ اش، مغزش را سفت می‌ کند، به طوری که کمتر کسی حاضر می‌ شود به آن لب بزند و به اصطلاح به آن نان «بیات» می‌ گویند.

عده‌ای تصور می‌کنند گذاشتن نان در یخچال، جلوی بیات شدن آن را می‌گیرد اما این باور غلط است زیرا این کار روند بیات‌شدن را سریع‌تر می‌کند. تنها راه پیشگیری از بیات‌شدن نان، نگه‌داشتن آن در فریزر در دمای منفی ۱۰ تا منفی ۴ درجه سانتیگراد است. شاید خود شما هم به‌طور تجربی متوجه تفاوت‌های بین این دو شرایط نگهداری شده‌ باشید؛ هنگامی که نان را در فریزر می‌گذاریم، رطوبت یا آب موجود در بافت آن منجمد می‌شود و دیگر آبی در بافت نان نمی‌ماند که میان مولکول‌های پروتئین و نشاسته منتقل و کریستاله شود، به این ترتیب می‌توان نان را به مدت ۳-۲ ماه در فریزر نگه داشت. با بیرون آوردن نان از فریزر، آب منجمد شده بافت آن دوباره به حالت مایع برمی‌گردد و حالت تازه به خود می‌گیرد.

 

جالب است بدانید در روستاها یا مناطقی که به یخچال دسترسی ندارند، برای افزایش ماندگاری نان آن را زیر آفتاب خشک می‌کنند؛ با این کار آب از بافت نان حذف می‌شود و روند بیات شدن نان رخ نمی‌دهد. سرانجام اینکه اگر چه توصیه ما به خرید روزانه نان است، اما اگر به هر دلیلی بیش از مصرف یک وعده نان در اختیار دارید، آن را در فریزر قرار دهید و با توجه به نوع نان قبل از مصرف آن را ۲۰-۵ دقیقه در دمای اتاق بگذارید.

نکاتی مهم در مورد نگه‌ داری نان در فریزر

  •  برای نگهداری نان در فریزر لازم است نان خریداری شده كاملا خنك شود، به قطعات كوچك و مناسب تقسیم گردد و پس از قرار دادن در كیسه‌ های پلاستیكی مناسب در حداقل زمان ممكن به فریزر انتقال یابد.
  •  برای مصرف نیز مقدار مورد نیاز را از بسته خارج كنید و برای خروج از حالت انجماد در بسته پلاستیكی و در محیط اتاق یا آشپزخانه قرار دهید. بهتر است درب بسته نان به صورت باز باشد تا رطوبت محتوی بسته اجازه خروج داشته باشد.
  •  اگر نان قبل از بسته‌ بندی خنك نشود، به دلیل تعریق رطوبت موجود در نان، پوسته نان بسته‌ بندی شده حالت خیس و مرطوب به خود می‌ گیرد و محیطی مناسب برای رشد كپك ایجاد خواهد شد. علاوه بر این باعث بیات شدن زودرس، افزایش ضایعات نان و ایجاد بیماری گوارشی می‌ گردد.


چگونه به وسیله فر یا مایكروویو نان را از حالت انجماد خارج نماییم؟

 خروج از انجماد در فر

در موارد ضروری و نیاز فوری می‌ توان نان فریز شده را از بسته‌ بندی خارج نمود و برای گرم شدن، آن را مستقیما در فر قرار داد كه طبیعی است در این حالت، نان خشك‌تر از حالت طبیعی خواهد بود، ولی برای این امر لازم است ابتدا نان از بسته پلاستیكی خارج شده و به طور كامل در یك لفاف آلومینیومی پیچیده شود و سپس در فر با دمای 175 درجه سانتیگراد، برای مدت حدود 10 تا 20 دقیقه (بسته به حجم قطعه نان) قرار بگیرد.

 خروج از انجماد در مایكروویو

خروج از انجماد نان با بهره‌ گیری از مایكروویو نیز میسر است كه در این حالت، به دلیل انتقال مولكول‌ های آب، خروج از انجماد صورت می‌ گیرد و با توجه به زمان‌ های انتخابی كنترل شده، می‌ توان نانی بسیار ترد، نرم و یا مرطوب و بعضا خمیری و لاستیكی به دست آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.