گل مژه و راه درمان آن

خرید ادکلن

عفونت حاد غدد چربی لبه پلک گل مژه گفته می شود که موجب التهاب و قرمزی چشم شده و با درد همراه است.گل مژه معمولا بصورت موضعی پلک را درگیر کرده، اما مواردی هم هست که این عارضه در سطح پلک گسترش می یابد و پلک زدن را دشوار می کند.

 گل مژه داخل پلک چشم ،درمان گل مژه داخل چشم ،گل مژه چگونه درمان میشود

گل‌مژه بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمزرنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند.

این توده در حقیقت آبسه کوچکی است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم (بخصوص اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد) و التهاب لبه پلک (بلفاریت) از عوامل مهمی است که باعث بروز گل‌مژه می‌شود.

بهترین راهکار درمانی خانگی گل مژه را قراردادن کمپرس گرم بر روی پلک عنوان کرد و افزود:باید روزانه چند مرتبه و در هر مرتبه 10 تا 15 دقیقه کمپرس گرم را بر روی لبه پلک قرار داد که این کار موجب می شود تا گرفتگی غدد چربی باز شده و التهاب چشم کاهش یابد.

:همچنین استفاده روزانه از کمپرس گرم و نیز ماساژ پلک که موجب آب شدن چربی غدد لبه پلک شده و خروج چربی را از این غدد آسان تر می کند راهکارهای دیگری است که می توان برای پیشگیری از گل مژه زدن استفاده کرد.
درمانهای خانگی دیکری برای رفع بیماری گل مژه وجود دارد که بسیار ساده بوده و در دسترس می باشد.این درمانها عبارت است از :
چای کیسه ای
چای کیسه ای در درمان گل مژه بسیار موثر می باشد به این طریق که  یک کیسه  ای گرم را در محل  گل مژه  قرار داده تا زمانی که چای کیسه ای خنک شود. هم درد را کاهش میدهد و هم تورم را.
تخم گشنیز
تخم گشنیز  در درمان گل مژه بسیار موثر است  اضافه کردن مقداری از تخم  گشنیز در آب جوش سپس دانه ها را دور ریخته و از آب آن برای شستشوی چشم استفاده می کنیم .  چند بار در روز این کار را انجام دهید
آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا  تازه نیز بسیار خوب است
روغن گرچک
روغن گرچک  به درمان گل مژه بسیار کمک میکند.  چند قطره از روغن کرچک بر روی منطقه آسیب دیده  زده و به آرامی و مالش دهید. چند دقیقه بعد با آب ولرم بشوئید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
شیر پاک کن
با یک پارچه تمیز شیر پاک کن زده و محل گل مژه را تمیز کنید
آب سیر
آب سیر دارای خواص ضد باکتری است که م به درمان گل مژه کمک میکند ولی مراقب باشید که به چشم وارد نشود.سپس با آب ولرم بشوئید.هم درد و هم تورم را کاهش میدهد.

علائم و نشانه‌ها

احساس سنگینی و درد پلک

ایجاد یک توده برجسته قرمزرنگ دردناک در لبه پلک

سوزش، خارش و اشکریزش

خروج ترشحات چرکی از گل‌مژه

تاری دید از عوامل معمول گل‌مژه نیست، اما اگر گل‌مژه نسبتا بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.