اصولی مهم برای ست کردن لباس

خرید ادکلن

گاهی اوقات ست کردن رنگ لباس می‌تواند تبدیل به دغدغه‌ای ذهنی برای‌ ما شود. مثلا اینکه برای پیراهن سبزمان، چه رنگ شلواری انتخاب کنیم یا با دامن آبی‌مان چه رنگ بلوزی بپوشیم. برای این کار یک سری قوانین قطعی وجود دارند که می‌گویند کدام رنگ‌ها در کنار یکدیگر بهتر به نظر می‌آیند. البته وقتی که این قوانین را دانستید، می‌توانید آنها را بشکنید. ولی دانستن این قوانین خالی از لطف نیست. بیایید با هم ببینیم ست کردن رنگ لباس چگونه است.

این اصول را حفظ كنید

چرخه‌ی رنگ می‌تواند به شما بگوید کدام رنگ‌ها ترکیب بهتری می‌سازند. ترکیب خاصی از رنگ‌های موجود در این چرخه که به چشم انسان ترکیب خوبی می‌آیند، هارمونی (هماهنگی) رنگ‌ها نامیده می‌شود. رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند. ترکیب رنگ‌های اصلی با هم رنگ‌های ثانویه را می‌سازد. رنگ‌های ترکیبی (مرتبه سوم) نیز از ترکیب رنگ‌ اصلی با رنگ‌های ثانویه به وجود می‌آید.

در این چرخه بعضی رنگ‌ها گرم و برخی دیگر سرد هستند. رنگ‌های گرم به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد متمایل‌اند.
رنگ‌های سرد نیز به رنگ‌های آبی، سبز و بنفش گرایش دارند.
ترکیب کردن رنگ‌های گرم با یکدیگر و رنگ‌های سرد با هم، روش خوبی برای ایجاد هماهنگی رنگی برای افراد مبتدی است.
این کار کم‌کم به شما کمک می‌کند تا بیشتر با رنگ‌ها احساس راحتی کنید.
مشکی، سفید و خاکستری رنگ‌های خنثی هستند و می‌توانند در ست کردن لباس بسیار مفید باشند.

با افزودن رنگ سفید رنگ‌ها ملایم‌تر و روشن‌تر می‌شوند که اصطلاحا به این حالت «ته‌رنگ» می‌گویند.

در مقابل با افزودن رنگ سیاه رنگ‌ها تیره‌تر یا سیرتر می‌شوند که به این حالت «سایه‌» رنگ می‌گویند. در نهایت هم «تُن» رنگ که با افزودن رنگ خاکستری ایجاد می‌شود.

برای ست کردن لباس باید توجه داشت که ته‌رنگ، سایه‌ و تن‌رنگ با همدیگر ترکیب خوبی بسازند.

 

سفید و سیاه؛ رنگ‌هایی برای تمام فصول

سفید و سیاه را می‌توانید در كنار هر رنگی استفاده كنید. از نظر متخصصان و طراحان، سفید و مشكی رنگی ندارند. سفید محصول نبودن تركیبات رنگی با بیشترین درخشندگی است. در نقطه مقابل، سیاه از تركیب تمام رنگ‌ها با بیشترین حد تیرگی به‌وجود آمده است. این دو رنگ تنها رنگ‌هایی هستند كه با تمام رنگ‌ها هماهنگی دارند؛ درواقع استثناهایی هستند كه قواعد تركیب رنگ را به چالش می‌كشند. سفید در كنار هر رنگی قرار بگیرد، این قابلیت را دارد كه رنگ را بارزتر كند و جلوه بیشتری به آن بدهد؛ در مقابل مشكی تندی و تیزی رنگ‌ها را می‌گیرد.

قرمز؛ جذاب اما خطرناك

قرمز قابلیت جور شدن با سفید، مشكی، قرمز، بنفش، نارنجی و سبز را دارد. وقتی می‌خواهید ست لباسی با رنگ قرمز بسازید، بهترین كار این است كه از تركیبات مختلف قرمز استفاده كنید یعنی رنگ‌هایی مثل بنفش كه قرمز در آن استفاده شده ولی حواس‌تان باشد سراغ تیره و روشن قرمز برای ست كردن و تركیب نروید. حواس‌تان باشد قرمز را با آبی و زرد ست نكنید؛ این رنگ‌ها فقط زمانی با هم هماهنگ می‌شوند كه آبی به سمت بنفش و زرد به سمت نارنجی متمایل شده باشد.

آبی؛ در ساحل آرامش

رنگ آبی با سفید، مشکی، آبی، سبز، بنفش و نارنجی هماهنگ می‌شود. رنگ مكمل آبی، نارنجی است و قرار گرفتن این دو رنگ در كنار هم نارنجی را تشدید می‌كند. دقت كنید آبی را با زرد و قرمز ست نكنید، فقط در صورتی می‌توانید ست کنید كه قرمزتان به بنفش و زردتان به سبز نزدیك باشد.

زرد؛ هشدار‌های جدی در راه است

زرد با رنگ‌های سفید، مشکی، زرد، سبز، نارنجی و بنفش هماهنگی دارد اما در كل رنگ سختی برای ست كردن است چون تند و آتشین است. به شما توصیه می‌كنیم برای ست كردن از سایه‌های ملایم‌تر این رنگ استفاده كنید و به هیچ‌عنوان سراغ زرد نئون یا شبرنگ نروید چون به‌شدت مشكل‌زاست. رنگ‌های مشابه زرد، نارنجی و سبز هستند.

مكمل رنگ زرد، بنفش است اما كنار هم قرار دادن این دو رنگ، احتیاط و دقت زیادی می‌خواهد. هیچ كدام نباید از دیگری درخشان‌تر و تند‌تر باشد چون از لحاظ بصری، تاثیر نامطلوبی دارد.

سبز؛ صلح برای همیشه و همه جا

سبز با رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و قرمز هارمونی دارد. در یك نگاه كلی، سبز رنگ پركاربرد و به دردبخوری است به شرط اینكه از تركیبات صحیح آن استفاده شود. اگر شما از تركیبات سبزی استفاده كنید كه در طبیعت یافت می‌شود مثل خاكی، زیتونی، زمردی و… این امكان را دارید كه آن را با هر رنگی ست كنید.

 

رنگ مكمل سبز، قرمز است. این دو در كنار هم تركیب ایده‌آلی هستند اگر نخواهید از طیف تند و آتشین هر دو استفاده كنید. حواس‌تان باشد سبز با بنفش و نارنجی هماهنگی ندارد مگر اینكه بنفش نزدیك به آبی و نارنجی نزدیك به زرد باشد.

بنفش؛ رنگ رویال و باشكوه

رنگ بنفش با مشکی، سفید، بنفش، قرمز، آبی و زرد هماهنگی دارد. رنگ بنفش با همان دستورالعملی كه برای رنگ آبی گفتیم قابل استفاده است. اگر از سایه‌های تیره‌تر بنفش استفاده می‌كنید، كارتان راحت است. طیف‌های مختلف قرمز و آبی با بنفش هماهنگی دارند و می‌توانید از تیره و روشن این رنگ برای كامل كردن یك ست استفاده كنید.

مكمل رنگ بنفش، زرد است ولی باید با یك درجه درخشندگی انتخاب شوند چون اگر تندی یكی از دیگر بیشتر باشد، باعث می‌شود جلوه دیگری گرفته و تصویر ناخوشایندی ایجاد شود؛ پس بهتر است ملایم‌ها را با هم و تندها را با هم به كار ببرید.

نارنجی؛ با احتیاط نزدیك شوید

سفید، مشکی، نارنجی، قرمز، آبی و زرد، رنگ‌های هماهنگ با نارنجی هستند. نارنجی، یكی دیگر از رنگ‌های خطرناك در پوشش است چون به‌شدت این توانایی را دارد كه ستی نامتوازن ایجاد كند. برای فرار از این اتفاق پیشنهاد می‌كنیم به جای نارنجی تند از سایه‌های روشن‌تر و تیره‌تر این رنگ استفاده كنید و آن را در كنار رنگ‌هایی چون قرمز و نارنجی به كار ببرید.

قهوه‌ای رنگی است كه از نارنجی به‌وجود آمده و به همین دلیل به‌خوبی با آن تركیب می‌شود. رنگ مكمل نارنجی، آبی است ولی از تركیبات آبی استفاده كنید كه نتیجه نهایی ست شما خیلی پر زرق و برق نباشد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.