11 خواص ضد آکنه و ضد پیری روغن میوه گل رز

خواص ضد آکنه و ضد پیری روغن میوه گل رز

خرید ادکلن

روغن میوه گل رز ( Rose hip ) خواص ضد آکنه و ضد پیری دارد. شاید در ایران کمتر به آن پرداخته شده باشیم اما خواص مصرف میوه گل رز ( Rose hip ) فوق‌العاده است، مخصوصاً برای پوست روغن میوه گل رز که از دانه‌های گل رز گرفته شده باشد بسیار مفید است، روغن میوه گل رز غنی شده از اسید های چرب ضروری و ویتامین A، C و E است که فواید زیادی برای بدن دارد که در این پست در بی‌جامه قصد داریم این فواید را بررسی کنیم.

برخی از خواص مصرف روغن میوه گل رز

ویتامین‌های موجود در روغن میوه گل رز به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. اسید چرب ضروری در روغن میوه گل رز، یعنی اسیدهای موضعی، لینولئیک، پالمتیک و گاما لینولئیک، توسط پوست جذب می‌شوند و به پروستاگلاندین تبدیل می‌شوند. این ترکیبات در بازسازی بافت‌ها و غشاهای سلولی نقش دارند. این روغن همچنین به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند و علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد.
روغن میوه گل رز بو دار و چرب است (مثل بیشتر روغن‌ها)، و هنگامی که با ویتامین E مخلوط می شود تا دو سال دیگر ماندگاری بیشتر پیدا می‌کند دارد.

آیا می دانید؟

برای تهیه 30 میلی لیتر روغن میوه گل رز، حدود 210 هزار دانه بوته‌ای استفاده می‌شود.

فواید روغن میوه گل رز چیست ؟

1- مبارزه با آکنه و بهبود پوست صورت

مبارزه با آکنه و بهبود پوست صورت
Shutterstock

همانطور که قبلاً گفتیم آکنه نشانه فقر پوست صورت است، روغن میوه گل رز حاوی مواد مغذی غنی است که پوست را با مواد مغذی ضروری تقویت می‌کند و به سلامت آن کمک می‌کند. پوست متورم همچنین تمایل به ترشح بیش از حد روغن دارند که می‌تواند منجر به آکنه شود اما روغن میوه گل رز از این امر جلوگیری می‌کند. همچنین منافذ باز پوست را از بین می‌برد ( روغن میوه گل رز non-comedogenic ) و از جوش زدن جلوگیری می‌کند. می‌توانید 15 دقیقه قبل از حمام روغن را به صورت خود بمالید بعد آنرا بشویید.

همچنین می‌توانید این روغن را به‌عنوان مرطوب کننده برای مبارزه با پوست خشک استفاده کنید. بهتر است آنرا را با پد پنبه‌ای حداقل 20 دقیقه قبل از خواب روی صورت خود بمالید و قبل از اینکه بخوابید روغن اضافه را با استفاده از پد پنبه‌ای دیگر از پوست خود بردارید. همچنین می‌توانید روغن میوه گل رز را با اسید هیالورونیک مخلوط کنید که ماده‌ای فوق العاده برای مراقبت پوست شماست و خواص مرطوب کننده بی‌نظیری دارد.

جالب است بدانید که روغن میوه گل رز می‌تواند برای پوست چرب نیز مفید باشد اما چون مطالب منتشر شده در این رابطه بسیار محدود است برای استفاده از این روغن حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

2- خواص ضد پیری روغن میوه گل رز

ویتامین‌های A و C تولید کلاژن را تحریک می‌کند و خواص ضد‌پیری دارند. این روغن می‌تواند چین و چروک‌های صورت ( مخصوصاً در اطراف چشم ) و خطوط پیشانی را کاهش دهد. این روغن حاوی لیکوین است که خواص جوان سازی پوست را دارد، اگر شما به از استفاده مواد شیمیایی اجتناب می‌کنید و به دنبال جایگزین مناسب هستید روغن میوه گل رز می‌تواند بهترین گزینه باشد، همچنین از خواص این روغن به درمان لکه‌های تیره پوست هم باید اشاره کرد.

3- خواص روشن کنندگی پوست

روغن میوه گل رز می‌تواند برای روشن کردن پوست شما نیز مفید باشد. از آنجایی که برای درمان لکه‌های تیره پوست استفاده می‌شود پس می‌تواند به روشن شدن پوست شما نیز کمک کند و همچنین پوست شما را سفت می‌کند.

شما به سادگی می توانید دو تا سه قطره روغن میوه گل رز را با یک قطره روغن نارگیل مخلوط کنید و به روی پوست خود ماساژ دهید. این روش همچنین می تواند نقطه‌های تیره زیر چشم را از بین ببرد.

4- درمان بیماری پوستی با روغن میوه گل رز

روغن میوه گل رز دارای خواص ضد التهابی است که به درمان التهاب و درد ناشی از اگزما کمک می‌کند. همچنین پوست را مرطوب می‌کند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. خشکی پوست یکی از علائم بیماری اگزما است. ویتامین‌های A و C موجود در این روغن باعث افزایش الاستیسیته پوست می‌شود. پوست با آب تمیز کنید بعد با پارچه تمیز صورت خود را خشک کنید. چند قطره روغن میوه گل رز را روی پوست خود بریزی و اجازه دهید روی صورت شما خشک شود این کار را یکبار در روز قبل از رفتن به حمام انجام دهید.

برای درمان روزاسه یا رزاسه Rosacea می‌توانید چند قطره روغن میوه گل رز را با روغن هسته انگور یا روغن بادام مخلوط کنید و هرروز صبح قبل از حمام به قسمت‌های آسیب دیده پوست بزنید. همچنین می‌توانید برای درمان هیپرپیگمانتاسیون و کراتوز پیلاریس استفاده کنید.

 

با توجه به خواص ضد التهابی آن، استفاده از روغن میوه گل رز به بثورات پوستی نیز کمک می‌کند.

5- رفع جای سوختگی و کبودی پوست

با توجه به وجود آنتی اکسیدان‌ها و قدرت بازسازی روغن میوه گل رز می‌توانید برای رفع جای سوختگی و کبودی از آن استفاده کنید و همچنین وجود اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بروز زخم می‌توانید جلوگیری کنید. همچنین استفاده از روغن میوه گل رز برای درمان زخمهای کلئوئیدی مفید بوده و کمک به بهبود زخم‌های پوست می‌کند.

6- درمان ترک و خشکی لب

روغن میوه گل رز می‌تواند برای روشن کردن و بهبود رنگ لب استفاده شود. همچنین از ترک و خشکی لب محافظت می‌کند. دو قطره روغن میوه گل رز را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و چندین بار در روز روی لب‌های خود استفاده کنید.

7- مژه‌های قوی‌تر و ضخیم‌تر با روغن میوه گل رز

مژه‌های قوی‌تر و ضخیم‌تر با روغن میوه گل رز
Shutterstock

با روغن میوه گل رز می‌توانید مژه‌های قوی‌تر و ضخیم‌تر داشته باشید. به سادگی یک پد پنبه‌ای را با دو تا پنج قطره روغن میوه گل رز مخلوط کنید و به آرامی روی مژه‌های خود بمالید.

8- رفع ترک‌های پوستی با روغن میوه گل رز

ترک‌های پوستی به مرور زمان به دلیل کاهش کلاژن و الاستیک پوست بوجود می‌آید که در نتیجه زخم‌های را روی پوست شما بوجود می‌آورد. پوست شما به راحتی روغن میوه گل‌رز را جذب کرده و اسیدهای چرب ضروری در آن باعث تولید کلاژن می‌شود که قابلیت نرم و مرطوب کنندگی نیز دارد.  اسیدهای چرب به پروستاگلاندین تبدیل می شوند که باعث تحریک شدن پوست برای بازسازی می‌شود که در نهایت ترک‌های پوستی را از بین می‌برد.

چند قطره روغن میوه گل رز را به قسمت‌های مشکل دار پوست خود بزنید، همچنین این روغن می‌تواند باعث از بین رفتن ترک‌های پوستی که در دوران بارداری بوجود می‌آورد نیز بشود.

آیا می‌دانید ؟

مصریان باستان از میوه گل رز به عنوان دارو به خاطر خواص شگفت انگیز آنها استفاده می‌کردند.

9- بهبود درد مفاصل با روغن میوه گل رز

شاید باور نکنید اما از روغن میوه گل رز به عنوان درمان خانگی برای دردهای مفصلی استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داد که چگونه پودر میوه گل رز می‌تواند به کاهش دردهای مفصلی بدون عوارض جانبی کمک کند. گرچه این مطالعات فقط درباره مزایای پودر میوه گل رز بوده اما استفاده از آن به شکل‌های دیگر نیز موثر خواهد بود. می‌توانید از روغن گل رز چند بار در روز برای درد مفاصل خود استفاده کنید که این کار باعث کاهش التهاب نیز می‌شود اما با این حال برای استفاده از روغن گل رز با پزشک خود مشورت کنید.

10- افزایش سلامت ناخن‌ها با روغن میوه گل رز

روغن میوه گل رز می‌تواند ناخن‌ها را تقویت کند و از شکستن آنها جلوگیری کند. اسیدهای چرب موجود در این روغن از ناخن‌ها محافظت می‌کند. می‌توانید این روغن را یک بار در هفته روی ناخن‌های خود ماساژ دهید.

11- افزایش رشد مو با روغن میوه گل رز

با توجه به اینکه این روغن منبع عالی از اسید‌های چرب ضروری است می‌تواند فولیکول‌های آسیب دیده و بافت‌های پوستی را بهبود دهد که این کار باعث رشد موهای سالم می‌شود. این روغن همچنین باعث مرطوب کرددن موهای شما و مانع خشکی و کم آبی پوست سر شما می‌شود و با توجه به خواص ضد‌باکتری موجود در آن مانند تونیک پوست عمل می‌کند. خواص ضد التهابی آن می‌تواند سلامت پوست سر شما را افزایش دهد.

اینها خواص استفاده از روغن میوه گل رز بود اما این ماده ارزشمند پرهیزاتی نیز دارد که باید به آنها دقت کرد که در ادامه درباره اینکه در چه شرایطی نباید از آن استفاده کنیم صحبت خواهیم کرد.

اثرات جانبی روغن میوه گل رز چیست؟

در طول بارداری و تغذیه با شیر مادر

سعی کنید در زمان بارداری و شیر دهی به کودکان از آن استفاده نکنید البته تحقیقات درباره این موضوع بسیار کم است اما با این حال برای استفاده از روغن میوه گل رز با پزشک خود صحبت کنید.

دیابت

ویتامین C در روغن ممکن است بر کنترل دیابت تأثیر بگذارد. بنابراین، قبل از استفاده از آن، با دکتر خود مشورت کنید.

اختلالات خونریزی

ماده شیمیایی در میوه گل رز (rugosin E) می تواند از لخته شدن خون را جلوگیری کند و خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلالات خونریزی دارید، از آن استفاده نکنید. و حداقل دو هفته قبل و بعد از عمل این روغن را مصرف نکنید.

سنگ کلیه

مقدار زیاد ویتامین C در روغن باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. بنابراین، اگر اختلالات کلیوی دارید، از آن استفاده نکنید.

حمله قلبی و سکته مغزی

ماده شیمیایی در میوه گل رز (rugosin E) ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد. از این رو  قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

روغن میوه گل رز می‌تواند شما را از استفاده لوازم مراقبت پوست بی‌نیاز کند و به زیبایی و سلامت شما کمک کند. حتما به ما در بی‌جا بگویید که آیا از روغن میوه گل رز استفاده کردید یا خیر؟

 

منبع stylecraze
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.