عوارض جانبی مصرف زیاد شکلات داغ

خرید ادکلن

پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامت دندان هایتان هم که شده کمتر قهوه بنوشید و از این نوشیدنی کمتر استفاده کنید هات چاکلت و برخی نوشیدنی های کافئین دار در افزایش روند پوسیدگی دندان هایتان تاثیرات فراوانی خواهند گذاشت خوردن زیاد شکلات هم می تواند به ضرر دندان هایتان تمام شود و هم موجب بروز ریفلاکس در بدنتان شود .

کافی‌شاپ یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های جوانان محسوب می‌شود و نوشیدنی‌های سرو شده در این مکان‌ها ممکن است در مواردی برای بدن زیان‌آور باشد.
در روزهای سرد زمستان معمولا نوشیدن یک لیوان نسکافه و یا قهوه داغ می‌چسبد. عده زیادی در خانه معمولا این نوشیدنی ها را تهیه می‌کنند اما برخی رفتن به یک کافی شاپ دنج و راحت را ترجیح می‌دهند.

از آنجا که کافی‌شاپ‌ها یکی از پرطرفدارترین پاتوق‌های جوانان محسوب می‌شوند، بد نیست در این مطلب نگاهی به محصولات سرو شده در کافی‌شاپ‌ها بیاندازیم.

مصرف زیاد هات چاکلت ، مصرف زیاد شکلات داغ

هات چاکلت قاتل بالفطره دندان

مصرف شکلات برای افرادی که مشکل ریفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری دارند) و حس ترش کردن به آنها دست می دهد، خوب نیست چرا که سبب باز شدن دریچه یا اسفنکتر بین مری و معده شده و ریفلاکس را به شدت تشدید می کند.
از این رو، مصرف آن به افرادی که مشکل معده دارند، توصیه نمی شود. مشکل دیگر مصرف زیاد این نوشیدنی بالاخص نوع غلیظ آن است که باعث یبوست می‌شود؛ به خصوص اگر مصرف میوه و سبزی نیز ناکافی باشد.

البته خوردن شکلات فوایدی هم به همراه دارد برای مثال امروزه ثابت شده که مصرف شکلات‌های سیاه یا تلخ برای سلامت قلب مفید است و خطر ایجاد تصلب شرایین (گرفتگی رگ‌های قلب) را کاهش می‌دهد چرا که کلسترول خون را تنظیم و از التهاب و نابودی سلول ها جلوگیری می کند.

البته متخصصان تغذیه و رژیم درمانی بر این باورند مصرف بیش از حد شکلات می تواند خطرناک باشد و تنها خوردن یک یا ۲ بار در هفته آن توصیه می‌شود. به علاوه، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بی رویه این شکلات ها به شدت اعتیادآور است.

از طرفی مصرف شکلات زیاد می تواند به افزایش وزن منجر شود و همین افزایش وزن مشکلات عدیده ای را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از مضرات استفاده از هات چاکلت ها یا شکلات های داغ باقی ماندن شکلات روی دندان ها و تسریع روند پوسیدگی در آنها است.

همچنین خوردن شکلات زیاد مانع جذب مواد غذایی مفید به بدن می‌شود پس بهتر است به جای شکلات، غذاها و میان وعده های مفیدتری مصرف شوند و خوردن شکلات صرفا به صورت تفریحی صورت گیرد.

یک لیوان شکلات داغ تهیه شده در کافی شاپ ها که معمولا ۴۵۰ میلی لیتر است، حدود ۴۰ گرم شکر و ۱۶ گرم چربی دارد. از طرفی کالری موجود در آن ۳۷۰ است که خود به تنهایی یک وعده غذایی به شمار می‌رود.

قهوه خطر ابتلا به پوکی استخوان را دوچندان می‌کند
قهوه فشار خون را بالا می برد حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد. کسانی که فشار خون دارند، در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرتر هستند.

‌مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در خوابیدن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند اما به طور کلی توصیه می شودچهار تا شش ساعت قبل از رفتن به رخت خواب، قهوه نوشیده نشود.

با این حال، دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد.

به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان ۲ منبع فنولیک شناخته می شوند، بیشتر است.

تحقیقات نشان می دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان ها را به تاخیر می اندازد.

مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بی‌نظیر است.

گفتنی است؛ کسانی که در طول زندگی قهوه می نوشند، دیرتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

انواع و اقسام قهوه ها در کافی شاپ ها سرو می‌شوند.از قهوه ترک و فرانسه گرفته تا مدل های جدید اسپرسو گلد یا لاته یا ماکو آمریکن. معمولا فنجان های قهوه ها بسته به نوع آن کوچک یا بزرگ است. به طور متوسط هر فنجان قهوه سرو شده در کافی‌شاپ‌ها دارای ۴۰۰ کالری بوده و از ۵۰ گرم شکر و ۲۰ گرم چربی برخوردار است.

نسکافه جنین را مسموم می‌کند
نسکافه در واقع بعد از انجام عملیات فرآوری شده بر روی قهوه مورد استفاده قرارمی گیرد و به همین دلیل شباهت بسیاری از نظر خواص و مضرات با قهوه دارد.

دانشمندان می‌گویند کافئین باعث از بین رفتن مینای دندان می شود که این ویژگی در نسکافه معمولا ۳۰ برابر بیشتر و قوی‌تر از قهوه است.

البته بعضی از نسکافه ها بدون کافئین هستند که افراد دارای نارسایی‌های قلبی و عصبی بهتر است از این نوع نسکافه ها استفاده کنند.

عده‌ای نسبت به کافئین به شدت حساسیت دارند به طوری که مقدار اندکی از آن، اشخاص را گرفتار هیجان می کند، ضربان قلبشان را افزایش می دهد و آنان را دچار بی خوابی می کند.

کافئین باعث زایمان زودرس می شود و ممکن است در نوزدان مشکلاتی را ایجاد کند. کافئین عموما برای نوزادان ۲ نوع عارضه ایجاد می کند. اولاً از طریق شیر مادر وارد دستگاه گوارش کودک می شود و او را در وضعیت استفراغ قرار می دهد. ثانیاً این ماده در بدن نوزاد باقی می ماند تا متابولیزه شود چرا که کبد نوزاد به اندازه کافی آنزیم ندارد.

البته نباید منکر فواید این نوشیدنی خوشمزه شد؛ مصرف نسکافه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می شود، خستگی عضلات و ماهیچه ها را برطرف می کند، به واسطه رفع خستگی، میزان فعالیت بدن را بالا می‌برد، با بهبود فعالیت عضلات چشم باعث افزایش مهارت و دقت در کارها می‌شود.

از این گذشته نسکافه مرکز تفکر را تحریک کرده و بر همین اساس قدرت قضاوت و نیروی حافظه را تقویت می‌کند. این نوشیدنی به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد.

نسکافه ها معمولاً در لیوان های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی سرو می‌شوند و دارای کالری، شکر و چربی بالایی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.