عوارض خوردن زولبیا بامیه

خرید ادکلن

تقریبا می شود گفت پایه ی سفره های افطار و سحر در ماه رمضان، زولبیا و بامیه است و بیشتر افراد علاقه ی زیادی به آن دارند. ولی زولبیا و بامیه دارای ضرراتی است که خیلی بیشتر از فواید آن می باشد و باید مطالعه ی بیشتری در این زمینه انجام شود که در این مطلب با فواید و مضرات آن ها بیشتر آشنا میشوید.

فواید و مضرات زولبیا بامیه

بر عکس فواید زولبیا و بامیه که مختصر است، مضرات آن ها بیشمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی بجز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شوند. این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آن استفاده شود.

هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند. روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید. استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارند، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارند. توصیه می‌شود که در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به 1 الی ۲ عدد در روز اکتفا کنید.

سرطان‌زایی زولبیا و بامیه

دکتر سید محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیشتر زولبیا و بامیه ها در روغن‌هایی که چند بار استفاده شده سرخ می‌شود می‌گوید: «سرطان زایی اینگونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است. این زولبیا و بامیه، سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را ایجاد می‌کند.» دکتر اسحاق حسینی به کسانی که مبتلا به ترش کردن معده هستند اکیدا توصیه می‌کند که از مصرف زولبیا و بامیه پرهیز کنند و می‌گوید: «مشکل این افراد با خوردن زولبیا و بامیه به شدت بدتر می‌شود.»

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه «زولبیا و بامیه کلا خوب نیست» اظهار می‌کند: «مردم و حتی آنهایی که کاملا سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند تا آنجایی که می‌توانند از خوردن زولبیا و بامیه خودداری کنند.»

نکته : هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به رنگ آن توجه کنیم، هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست، بلکه نشان دهنده این است که در روغن بیشتر جوشیده و حرارت بیشتری دیده و در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.شتر این مواد حاوی اسید چربی به نام ترانس هستند، که دشمن قلب و سیستم گردش خون است و برای همه و به‌خصوص برای کسانی که زمینه ابتلا به بیماری قلبی را دارند، بسیار مضر است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.