فواید و خواص زیتون

خرید ادکلن

خواص زیتون برای سلامت بدن

 

یک فنجان زیتون، ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین A را تامین می کند و می دانیم که ویتامین A برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی اهمیت حیاتی دارد.

 

ویتامین A به چشم انسان در تشخیص روشنایی و تاریکی از هم کمک کرده و به این شکل دید ما در شب را بهتر می کند.

 

دانشمندان معتقدند که مصرف ویتامین A ،که زیتون دارای مقداری زیادی از این ویتامین می باشد، در پیشگیری از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و دیگری بیماری های چشم که با افزایش سن و پیری در ارتباط هستند مفید و موثر است.

 

خواص زیتون در پیشگیری از بیماری های قلبی

زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای به نام اولئیک اسید می باشد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. روغن زیتون، همچون خود زیتون دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای است که در کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی نقش دارد.

زمانی که رادیکال‌های آزاد باعث اکسید شدن کلسترول در بدن می‌شوند، اتفاقات متعددی رخ می‌دهد. رگ‌های خونی آسیب می‌بینند و چربی در شریان‌های بدن انباشته می‌شود. همه این موارد شرایط سکته قلبی را فراهم می‌کند. مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون سیاه از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می‌کنند و می‌توانند مانع نارسایی‌های قلبی و سکته‌های قلبی شوند.

علاوه بر این، زیتون غنی از ترکیبات فنولی نظیر هیدروکسی تیروزول است که همانند یک ماده ضد انعقادی عمل می‌کند و به این صورت احتمال ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات فنولی تنش رگ‌های خونی را برطرف نموده و عروقی خونی را متسع می کنند. همین امر موجب می‌شود جریان خون در بدن به خوبی انجام شود و اکسیژن رسانی به سایر ارگان‌های بدن نیز تسهیل گردد.

 

خواص زیتون در پیشیگری از سرطان

رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. در واقع مواد آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین برده، از تخریب سلول ها توسط این رادیکال ها پیشگیری می کنند.

التهاب کرونیکی و استرس اکسیداتیو، دلایل اصلی پیشرفت سرطان هستند. زیتون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی فراوانی است و می‌تواند از ترکیب خطرناک التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو مزمن جلوگیری کند.

زیتون سیاه منبع شناخته‌ شده ویتامین E است که در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بافت چربی سریع عمل می‌کند. بسیاری از کارشناسان تأیید کرده‌اند که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و زیتون منجر به کاهش خطر وقوع سرطان روده بزرگ می‌شود.

 

تاثیر زیتون بر کاهش درد مفاصل

ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می‌کنند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند و موجب کاهش التهابات بدن می گردند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. به ویژه بیماران مبتلا به آرتریت، نقرس و دیگر بیماری های روماتیسمی، از زیتون بخوردند، درد آنها کاهش می یابد.

خواص زیتون در حفظ سلامت چشم

یک فنجان زیتون، ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین A را تامین می کند و می دانیم که ویتامین A برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی اهمیت حیاتی دارد. ویتامین A به چشم انسان در تشخیص روشنایی و تاریکی از هم کمک کرده و به این شکل دید ما در شب را بهتر می کند. به علاوه دانشمندان معتقدند که مصرف ویتامین A ،که زیتون دارای مقداری زیادی از این ویتامین می باشد، در پیشگیری از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و دیگری بیماری های چشم که با افزایش سن و پیری در ارتباط هستند مفید و موثر است.

زیتون برای مقابله با حساسیت

خواص ضدالتهابی زیتون باعث می‌شود که حتی افراد مبتلا به حساسیت هم بتوانند از خواص زیتون بهره ببرند. عصاره زیتون به عنوان یک آنتی‌هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین که منجر به کاهش واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. به همین دلیل می توانید را به عنوان یک ماده غذایی ضد آلرژی و حساسیت در برنامه غذایی خود بگنجانید. به علاوه زیتون می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و به کاهش آثار برخی بیماری های همچون آسم کمک کند.

خواص زیتون برای پوست و مو

زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست محافظت می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون بعد از دوش گرفتن است، اما همانگونه که در بالا نیز اشاره شد شما نباید آن را به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال ترکیبی تقویت‌کننده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم‌ مرغ استفاده کنید و آن را بر روی موی خود قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه‌آسای آن شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.