معرفی پرسنل هواپیما

از زمانی که وارد هواپیما می‌شوید، با افراد مختلفی از قبیل مهاندارها رو‌به‌رو خواهید شد. آن‌ها در همان ابتدا به شما خوشامد می‌گویند و شما را به صندلی خودتان راهنمایی می‌کنند. البته پرسنلی که در کابین هواپیما حضور دارند، فقط بخشی از افرادی هستند که در مشاغل فرودگاهی فعالیت می‌کنند.

از وقتی که خرید بلیط ارزان هواپیما از علی بابا را انجام می‌دهید، افراد بسیاری دست اندر کار هستند تا شما بتوانید به مقصد خودتان برسید. جالب اینجاست که حتی اگر بلیط چارتر که همان انواع بلیط ارزان هواپیما است را هم تهیه کنید، نوع خدمات و فعالیت پرسنل هواپیما با شما تفاوتی نخواهد داشت. این عزیزان تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا شما سفری بسیار عالی را تجربه کنید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا پرسنل هواپیما را به شما معرفی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

مهماندار

به‌صورت معمول بین  2 تا 4 مهاندار بر اساس ظرفیت هواپیما داخل کابین حضور دارند و فعالیت می‌کنند. مهماندارها وظیفه رسیدگی به امور مسافران را دارند. شما نیز به‌عنوان یک مسافر، فقط با مهماندار و البته سرمهماندار که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد در ارتباط هستید. مهماندارها وظیفه پذیرایی از مسافران را نیز بر عهده دارند. در طول پرواز بر اساس ساعت، نهار، شام یا میان‌وعده در هواپیما سرو می‌شود.

مهماندارها موظف هستند تا این وعده‌های غذایی را به مسافران برسانند. در همان بدو ورود، مهماندارها و سرمهماندار کنار درب ورودی هواپیما می‌ایستند و به مسافران خوشامد می‌گویند. یک مهماندار نیز در راهروی اصلی و کنار صندلی‌ها ایستاده است و به مسافران کمک می‌کند تا صندلی خودشان را پیدا کنند. همچنین برخی مهماندارها به مسافران برای قرار‌دادن ساک و چمدان داخل کابینت هواپیما کمک می‌کنند.

معرفی پرسنل هواپیما

پس از آنکه مسافران مستقر شدند، نوبت به آموزش‌های ایمنی است. یک مهماندار در هر بخش هواپیما می‌ایستد و هم‌زمان با صدای سرمهماندار که از بلندگوی هواپیما پخش می‌شود، نکات ایمنی را به مسافران آموزش می‌دهد. این نکات شامل درب‌های خروج اضطراری، نحوه بستن کمربند ایمنی، خاموش کردن تجهیزات دیجیتال مثل موبایل در حین تیک آف و لندینگ و از این قبیل مسائل می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، در حین پرواز نیز سرو وعده‌های اصلی و میان‌وعده نیز به عهده مهمانداران است.

در صورتی که تشنه شدید و نیاز به آب داشتید، می‌توانید از مهماندار خواهش کنید تا برایتان آب بیاورد. در صورتی که دچار مشکلات پزشکی شدید نیز می‌توانید این موضوع را با مهماندار مطرح کنید. در ضمن معمولاً حین پرواز هوا سرد می‌شود. اگر احساس سرما کردید، می‌توانید از مهماندار بخواهید که برایتان پتوی اضافی بیاورد. جالب است بدانید که خدمات مهماندارها هیچ ارتباطی به نوع بلیط ندارد. یعنی همان خدماتی که به افراد بلیط معمولی دارند به افرادی که بلیط چارتر یا همان بلیط ارزان هواپیما خریداری کرده‌اند ارائه می‌شود.

 

سرمهماندار

در هر پرواز، چند مهماندار و یک سرمهماندار حضور دارد. سرمهماندارها در اصل پست ارشد را به عهده دارند. آن‌ها مدیریت وظایف مهماندارها را انجام می‌دهند. همچنین در مواقعی که نیاز به تصمیم‌گیری باشد، سرمهماندار باید تصمیم‌گیرنده نهایی باشد. همچنین از نظر اصولی، فقط سرمهماندار اجازه ورود به کابین کنترل هواپیما و صحبت با خلبان و کمک خلبان را دارد. اگر در طول سفر نارضایتی از بابت خدمات وجود داشته باشد، باید به سرمهماندار شکایت کنید. در عین حال سرمهماندار وظیفه سرو غذا، جمع کردن زباله و از این قبیل وظایف را به عهده ندارد.

معرفی پرسنل هواپیما

خلبان

خب همه ما خلبان را می‌شناسیم. شاید هر نوع اطلاعاتی از پرواز روی بلیط هواپیما و کارت پرواز ذکر شود؛ اما خبری از نام رهبر هواپیما، یعنی خلبان نیست. خلبان جان ده‌ها مسافر را در دست خود دارد. به همین خاطر برای آنکه یک نفر بتواند خلبان شود، باید آزمون‌های متعدد را پشت سر بگذارد و پس از مدت‌ها تجربه به‌عنوان کمک خلبان، می‌تواند به‌عنوان خلبان هواپیما‌های کوچک فعالیت کند.

درباره انتخاب خلبان همیشه سخت‌گیری می‌شود و این موضوع کاملاً به‌خاطر حفظ سلامت مسافران است. یک خلبان ماهر و باسابقه می‌تواند حتی هواپیماهای قدیمی را به‌خوبی در شرایط سخت هدایت کند. در ابتدای تیک آف، خلبان با مسافران صحبت می‌کند و درباره شرایط پرواز اطلاع می‌دهد. همچنین در صورتی که اتفاق ناگواری پیش بیاید، خلبان موضوع را به مسافران اطلاع می‌دهد. خلبان را می‌توان مسئول اصلی پرواز، هواپیما و جان مسافران دانست. در ضمن اینطور نیست که اگر بلیط ارزان هواپیما خریداری کرده باشید یا بلیط چارتر داشته باشید، خلبان بی‌تجربه باشد. در اصل تمامی خلبان‌ها از یک پرتکل خاص عبور می‌کنند و همگی دارای تجربه کافی هستند.

کمک خلبان

هر هواپیمایی یک خلبان و یک کمک خلبان دارد. کمک خلبان‌ها معمولاً کم‌تجربه‌تر از خلبان‌ها هستند. آن‌ها پس از مدتی کسب تجربه، در صورت داشتن شرایط لازم، به پست خلبانی ارتقاء پیدا می‌کنند. کمک خلبان چند وظیفه مخلتف دارد. در وهله اول که می‌توان او را دستیار خلبان دانست. در شرایط مختلف، کمک خلبان به‌عنوان دستیار عمل می‌کند و وظایف خلبان را انجام می‌دهد. مهم‌ترین بخش پرواز یعنی فرود و تیک آف معمولاً به دست خلبان انجام می‌شود و وقتی که هواپیما در مسیر درست قرار گفت، کمک خلبان مدیریت هواپیما را به عهده خواهد داشت.

امنیت پرواز

امنیت پرواز جزوی از نیروهای حراست است. او یک مامور مخفی به حساب می‌آید و مسافران هیچکس نمی‌دانند که چه کسی امنیت پرواز است. همان طور که از نام پست او مشخص است، وظیفه ایمنی پرواز را به عهده دارد. در صورتی که حملات تروریستی یا مشابه آن انجام شود، امنیت پرواز وظیفه حفظ ایمنی را به عهده خواهد داشت.

در نهایت باید گفت که تمامی این پرسنل با همکاری هم تلاش می‌کنند تا پروازی بسیار عالی داشته باشید. حتماً باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم و شرایط سخت کاری آن‌ها را درک کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.