کارشناسی ارشد بدون کنکور

خرید ادکلن

ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور را شاید خیلی از دانشجویان اطلاعاتی درباره آن نداشته باشند. اینکه شما بتوانید ارشد بدون آزمون شرکت کنید و بتوانید دانشگاه دلخواه خود را انتخاب کنید شاید کمی عجیب باشد. اخبار مبنی بر ثبت نام ارشد بدون کنکور صحت دارد اما نه درتمام دانشگاه‌ها، برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه آزاد, دانشگاه پیام نور, دانشگاه علمی کاربردی و پردیس‌های خودگردان و حتی دانشگاه غیرانتفاعی دانشجو می‌پذیرند. اما اینکه شرایط آن به چه صورت است باما همراه باشید تا بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه پیام نور

برای ثبت نام کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه پیام نور کافیست شما در دانشگاه مورد نظر ثبت نام کنید، اما آزمون ورودی از شما گرفته خواهد شد که از دروس اولیه مقطع کارشناسی ارشد طرح می‌شود و نمره منفی نخواهد داشت. این آزمون جایگزین کنکور کارشناسی ارشد است که از شما گرفته خواهد شد. نام دیگر این دور فراگیر پیام نور است که زمان تقریبی آزمون معمولاً اسفند هرسال است و نتایج آن نیز اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی درحال حاضر جهت ارتقاء سطح کیفی آموزشی خود دوره‌ای برای ثبت نام بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی ندارند و افراد می‌توانند در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در این دانشگاه ثبت نام کنند. درحال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی براینکه چه زمانی دانشگاه علمی کاربردی نسبت به ثبت نام افراد برای کارشناسی ارشد بدون کنکور اقدام می‌کند در دست نیست.

کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه غیرانتفاعی

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام بدون کنکور ندارد و این مسئله شایعه‌ای بیش نیست، این طرح وقتی که اعلام شد مورد تایید سازمان سنجش و وزارت علوم قرار نگرفت. در نتیجه دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه غیرانتفاعی نمی‌توانند شرکت کنند.

کارشناسی ارشد بدون آزمون در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد طی چند سال اخیر اقدام به ثبت نام بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی کرده است و علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در این دانشگاه اقدام به ثبت نام کرده است. اما دانشجویان برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد باید در آزمون ورودی شرکت کنند و فقط دانشجویان استعداد درخشان می‌توانند بدون آزمون ثبت نام کنند برای کارشناسی ارشد، که در ادامه درباره شرایط استعداد درخشان توضیح خواهیم داد.

شرایط دانشجویان استعداد درخشان

دانشجویان با دارا بودن یکی از شرایط زیر می‌توانند از تصحیلات دانشجویان استعداد درخشان استفاده کنند و اقدام به ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه کنند.

1-دانشجویان برگزیده شده در المپیاد های علمی – دانشجویی با کسب رتبه اول تا پانزدهم در مرحله نهایی.

2-دانشجویان نمونه کشوری ضمن معرفی معاونت دانشجویی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری البته در صورت هم تراز بودن میانگین کل با 15 درصد دانشجویان برتر هم دوره و هم رشته خود.

3-دانشجویان برگزیده شده در جشنواره های علمی معتبر بعنوان مثال جشنواره های خوارزمی، فارابی، رازی و… البته در صورت کسب رتبه اول تا سوم.

4-دانشجویان ممتازی که در مدت زمان تحصیلی 8 ترم در مقطع کارشناسی دانش آموخته شده اند و یا پس از 6 نیمسال تحصیلی موفق به گذراندن 110 واحد درسی شده اند و جزو 10 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم دوره خود  از نظر میانگین کل محسوب می شوند.ضمن اینکه رتبه های کشوری آنان در آزمون سراسری در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی رتبه زیر 100  و در گروه آزمایشی علوم انسانی رتبه ی زیر 50 و در گروه آزمایشی هنر و زبان نیز رتبه زیر 20 بوده باشند.

شرایط ثبت نام بدون آزمون ارشد دانشگاه آزاد ( استعدادهای درخشان)

  •  رتبه کارشناسی داوطلبان، جزو ملاک اصلی جهت ثبت نام نخواهد بود.
  •  کسب معدل بالای 17 برای رشته های علوم انسانی و معدل 16 برای رشته های دیگر  البته به استثنای دانشجویانی که مشمول دروس معادل سازی شده هستند از شرایط ثبت نام خواهد بود.این دانشجویان در صورت کسب معدل بالای 17 هم امکان ثبت نام را نخواهند داشت.
  • به دانشجویان ورودی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد آزاد امکان انتخاب حداکثر 100 رشته محل داده خواهد شد .
  • امکان پذیرش دانشجویان واجد شرایط تنها یک بار در هر سال تحصیلی و در رشته های همنام وجود خواهد داشت.
  • دانشجویان پذیرفته شده امکان تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل را نخواهند داشت.
  •  مرخصی و ترم تابستانی بدون احتساب در سنوات مشمول نیمسال تحصیلی نخواهد بود به شرط آن که تعداد نیمسال تحصیلی برای دوره ی کارشناسی پیوسته 8 نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال بیشتر نشود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.