آیا شیر سویا برای مردان خوب است ؟

خرید ادکلن

شیر سویا در حالی که از نظر تکنیکی شیر نیست، از گیاه سویا تولید شده و یک جایگزین لبنی محبوب برای کسانی که نمی توانند یا تصمیم گرفتند شیر گاو مصرف نکنند، فراهم می کند. اگرچه شیر سویا دارای مزایای سلامتی بالقوه ای مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و حفاظت در برابر سرطان پروستات است اما برخی از مطالعات گذشته نشان داده اند که وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود، ممکن است برای مردان عوارض جانبی منفی به همراه داشته باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

ترکیب شیر سویا

لوبیاهای سویا سرشار از فیتواستروژن ها (یک زیرمجموعه از گروهی از آنتی اکسیدان ها به نام ایزوفلاون ها) هستند. ساختار این استروژن های گیاهی، بسیار شبیه ساختار استروژن هورمون جنسی انسان هستند. این شباهت گاهی اوقات به فیتواستروژن ها اجازه می دهد که از این هورمون در گیرنده های استروژن انسان تقلید کرده یا آن را مهار کنند. بنابراین این ترکیبات در لوبیاهای سویا پتانسیل آن را دارند که در هر فرآیند بیولوژیکی که شامل استروژن است، ایفای نقش کرده و موجب شود بسیاری گمان کنند که سویا اگر به دفعات زیاد مصرف شود، می تواند به مردان خصوصیات زنانه بدهد.

تاثیر شیر سویا بر لاغری , شیر سویا برای مردانه

مطالعات

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف رژیمی سویا و افزایش متعاقب استروژن های گیاهی می تواند غلظت اسپرم در مردان را کاهش دهد. اگر چه این مطالعات نشان دادند که این کاهش، کوچک است اما از نظر آماری قابل توجه درنظر گرفته شد. سایر تحقیقات نشان دادند که دوزهای زیاد سویا ممکن است به اختلال در نعوظ و نگرانی های رفتاری مانند رفتار مطیع و تهاجمی تر منجر شود.

با این حال برای هر مطالعه ای که شیر سویا را محکوم می کند، چیزهای بسیاری وجود دارند که این یافته های منفی را نقض می کنند. طراحی و اجرای یک مطالعه تحقیقاتی بر روی یک ماده واحد در غذا و تفسیر نتایج، بسیار پیچیده است. به علاوه، این یافته های متناقض توسط این واقعیت که هزینه بیشتر تحقیقات توسط صنایعی با منافع مقرره تامین می شود، پیچیده تر می شوند. همچنین شایان ذکر است که درصد زیادی از مطالعات روی حیوانات انجام شد که اغلب به آنها مقادیر بسیار بیشتری از ایزوفلاون ها نسبت به مقداری که انسان ها مصرف می کنند، داده می شد.

روی هم رفته می توانیم نتیجه بگیریم که در مورد شیر سویا، این دوز است که باعث مضر بودن آن می شود. مشخص نشده که مصرف شیر سویا در مقادیر متعادل تاثیر منفی بر سلامت مردان داشته باشد. در مقابل چشم انداز تغذیه ای مفید شیر سویا، آن را به یک جایگزین کامل و کاربردی برای شیر تبدیل می کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.