جهیزیه به عهده مرد است یا زن؟

خرید ادکلن

جهیزیه به عهده مرد است یا زن؟

جهیزیه به عهده مرد است یا زن؟ لیست جهیزیه پسر رسم جهیزیه در شیراز لیست جهیزیه مرد لیست خرید جهیزیه داماد جهیزیه داماد در تهران جهیزیه داماد شامل چیست جهیزیه در اسلام وسایلی که داماد باید بخرد

اگر چه آنچه که الان در جامعه رسم و عرف است این است که جهیزیه را خانواده دخترتهیه می کنند، اما حداقل با سه دلیل فقهی، قانونی و عقلی می توان گفت که تهیه جهیزیهبر عهده مرد است:

 

جهیزیه به عهده مرد است یا زن؟,لیست جهیزیه پسر,رسم جهیزیه در شیراز,لیست جهیزیه مرد,لیست خرید جهیزیه داماد,جهیزیه داماد در تهران,جهیزیه داماد شامل چیست

 

دلیل فقهی:
جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزاء  نفقه بوده و نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا، لوازم منزل که به طور متعارف یا وضعیت زن متناسب باشد. اصولاً در شرع اسلام شوهر دو تکلیف مالی نسبت به زن دارد، یکی مهریه است که مقدار آن در حین عقد یا توافق زوجین تعیین می شود. دیگری نفقه است که برخلاف مهریه، فقط یک حق و دین مالی است که زن می تواند آن را مطالبه کند. نفقه یک حکم تکلیفی است که حتی اگر زن استطاعت مالی داشته باشد از گردن مرد ساقط نمی شود.
بنابراین، از نظر فقهی تردیدی وجود ندارد که تأمین کلیه وسایل زندگی بر عهده شوهر است  و از ابتدای تشکیل خانواده شوهر بایستی وسایل مورد نیاز زندگی را تأمین نماید، لیکن اگر شوهر هم توانایی خریداری و تأمین وسایل مورد نیاز زندگی را ندارد همسرش باید به حداقل امکانات شوهر قناعت کند .

دلیل قانونی:
ماده 1107 قانون مدنی، وسایل خانگی را که همان جهیزیه باشد از اجزاء نفقه دانسته که  شوهر ملزم به فراهم کردن آنها می باشد. جهت ضمانت اجرایی این قانون گذار در ماده 642 قانون مجازات اسلامی، مجازات ترک نفقه را سه ماه و یک روز تا 5 ماه زندان تعیین کرده است.

دلیل عقلی:
از نظر عقلی هم امکان تهیه جهیزیه توسط دختر بسیار سخت تر از پسر است. مثلاً در دو  خانواده که از نظر شرایط اقتصادی مساوی هستند و یکی سه پسر و دیگری سه دختر دارد، مسلماً آن خانواده ای که سه پسر جوان  دارد قدرت فعالیت اقتصادی بیشتری داشته و امکان تهیه جهیزیه برای آنها بیشتر امکان پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.