چرا شکستن قولنج خطرناک است؟

خرید ادکلن

باید ها ونباید هایی درمورد شکستن قولنج

شکستن قولنج عادتی است که در بین حدود 68 درصد مردم رواج دارد و این درحالی است که اکثر آنها از عوارض و خطرات شکستن قولنج خبر دارند ولی بدون توجه به مشکلاتی که بعداز این حس راحتی حاصل خواهد شد ادامه به شکستن قولنج شان می کنند.شکستن قولنج

 

دکتر سید محسن سعادت جو اظهار داشت:« معمولا برخی افراد به بنا به دلایلی از جمله احساس خستگی عضلات و به حسب عادت ترجیح می‌دهند که خستگی خود را با یک حرکت تسکین دهند و بسیاری از افراد با فشار دادن بر روی انگشت‌های دست که صدایی به صورت حبابی شکل ایجاد می‌کند رفع خستگی کنند.»

 

«این عادت ناپسند معمولا در سنین 10 تا 12 سالگی در میان برخی افراد شکل می گیرد و با یک حرکات ناخوشایند این افراد سعی در کاهش وزن مفاصل کوچک و حتی مفاصل بزرگ مثل آرنج و شانه خود دارند که عوارض بسیاری را درپی دارد و معمولا افرادی که سابقه اضطراب، افسردگی، وسواس دارند در معرض قولنج شکستن هستند.

وی در مورد عوارض این حرکات گفت:«فشار نا‌به‌جا و غیرواقعی به مفاصل موجب می شود که مفصل این افراد در معرض تخریب زودرس قرار بگیرد و مفاصل آنها نسبت به افراد عادی در معرض سایش بیشتری قرار دارند.»

«پیشنهاد می‌شود که این افراد برای ترک عادت خود از حرکات نرمشی ساده برای رفع خستگی مفاصل خود استفاده کنند و مراجعه به متخصص اعصاب و روان شناس مهم ترین روش پیشنهادی برای درمان این افراد است.»

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

شکستن قولنج خطرناک است؟

بسیاری از متخصصان بر این باورند قولنج شستن یا همان خم کردن مفاصل تنها برای افرادی خطرناک است که دچار مشکلات مفصلی و دردهای مزمن استخوانی عضلانی هستند اما خم کردن مفاصل انگشتان، گردن، کمر و… و شکستن قولنج تقریبا هیچ ضرری برای افراد سالم ندارد و آسیبی به مفاصل، مهره های گردن و کمر و استخوان ها وارد نمی کند. حتی هیچ پژوهش علمی موثقی در رابطه با شکستن قولنج و ابتلا به آرتروز وجود ندارد.

البته کم نیستند متخصصانی که بی خطر بودن شکستن قولنج را رد می کنند. پروفسور راجر دیمن، متخصص طب فیزیکی و استاد دانشگاه پورتلند از جمله همین مخالفان است. به گفته پروفسور دیمن، شکستن قولنج برای بعضی ها با آسیب هایی همراه است چون فرد برای رسیدن به صدای خوشایند ناشی از آن گاهی فشار زیادی به مفاصل وارد می کنند و به آنها صدمه می زند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که عادت به شکستن قولنج دارید و گاهی اوقات این فشار به حدی است که دچار درد می شوید، باید این عادت را برای همیشه کنار بگذارید.

حتی اگر از اطرافیان تان می خواهید که قولنج کمرتان را با دست یا حتی پا بشکنند، خبر خوبی برای تان نداریم چون براساس بررسی های این متخصص طب فیزیکی، این کار می تواند به بروز آسیب های ستون فقرات، دردهای مفصلی در ناحیه کمر و گردن، سردرد، تاری دید و… منجر شود.

عوارض شکستن قولنج گردن 

 

شاید شکستن معمولی قولنج انگشتان در حالت عادی مشکل زا نباشد اما این موضوع در مورد گردن اصلا صادق نیست و ممکن است انجام حرکات سریع برای شکستن قولنج به شریان های گردن آسیب برساند و باعث تحریک لنف های ناحیه سر و گردن و سایش تدریجی مهره ها شود و سلامت فرد را به شدت به خطر بیندازد.

همچنین هرگز نباید از فرد دیگری برای شکستن قولنج تان کمک بگیرید چون احتمال آسیب به ستون فقرات، کوفتگی، ضرب دیدگی، و دررفتگی مفاصل کم نیست. از طرفی شکستن قولنج برای افرادی که در سنین میان سالی و سالمندی قرار دارند خطرناک تر است چون به دلیل ضعف مفاصل، ابتلا به آرتروز یا پوکی استخوان ممکن است دچار دردهای شدید در ناحیه مورد نظر و حتی شکستگی استخوان شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.