خواص و مضرات سیر

خرید ادکلن

خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده ازآن در هر وعده غذایی و در طول روز بکنید اما در برخی موارد هم باید در مصرف سیر احتیاط کنید.

خواص سیر

بسیاری از شما از خواص سیر مثل پایین‌آورندگی فشار خون شنیده‌اید. اما در این نوشتار با برخی دیگر از خواص عجیب و جالب سیر‌ آشنا می‌شوید که حتما تا پایان عمر می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

سیر حاوی چه موادی است؟

به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است.

 

خواص درمانی سیر

اسناد زیادی از تمدن‌ها بزرگی چون تمدن‌های بابل، مصر، روم، یونان و چین باستان به جا مانده است که فواید بی‌شمار این سبزی پرخاصیت را ثبت کرده‌اند.‌ای خواص به خاطر ترکیبات سولفوری است هنگام له شدن یا خرد کردن و جویدن سیر آزاد می‌شوند. این ترکیب آلیسین نام دارد. پس برای بهره بردن از خواص سیر آن را به صورت خام بجوید تا آلیسین موجود در آن وارد بدن شود.

 

در برابر سرماخوردگی از ما محافظت می‌کند

در فصل‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، بسیاری افراد از بیماری‌های ایجاد شده توسط باکتری‌ها رنج می‌برند. گفته می‌شود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند، بیش‌تر مستعد ابتلا به بیماری هستند. و به گفته‌ی بسیاری مصرف سیر‌ می‌تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند. مطالعه‌ای نشان داد مصرف روزانه‌ی این سبزی پرخاصیت ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش می‌دهد. بنابراین اگر مستعد ابتلا به بیماری هستید، اضافه کردن سیر‌ به رژیم غذایی‌تان می‌تواند مفید باشد.

 

بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل).

سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

 

عفونت های تنفسی را درمان می کند.

برای تسکین دندان درد، سیر خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید.

سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود.

برای درمان سینوزیت، چند حبه سیر له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید.

یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

سطح کلسترول پایین‌تر

همه می‌دانیم که پیروی از یک رژیم مملو از کلسترول ما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می‌دهد. سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. گفته می‌شود مصرف روزانه‌ی مکمل سیر‌ کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال را تا ۱۵٪ کاهش می‌دهد. این سبزی پرخاصیت تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تاثیری ندارد.

پس مصرف سیر‌ مقدر کلسترول خون را پائین می آورد . یعنی مقدار LDH را کاهش می دهد. مقدار مصرف آن برای این منظور ۳۰ گرم در روز است . جالب است که با مصرف این سبزی پرخاصیت در چند ماه اول مقدر کلسترول ممکن است بالا رود و این بدین علت است که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که از آنجا دفع گردد بعد از اینکه کلسترول بحالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر‌ خام مصرف کرد .

 

از پیشرفت زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌کند

زوال عقل و آلزایمر مشکلات ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. سالمندان در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. وقتی پیر می‌شوید، فراموشی امری عادی است. اما در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه تاثیر منفی می‌گذارد. در برخی مراحل زوال عقل و آلزایمر فقط می‌توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

بهترین کار آن است که با سالم غذا خوردن، ورزش منظم، و دوری از استرس، از ایجاد این بیماری‌ها جلوگیری کنید. در این موارد مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان توصیه می‌شود. یکی از این خوراکی‌ها سیر‌ است. می‌توانید به هرکدام از خوراکی‌ها یا سالادهایتان یک حبه سیر اضافه کنید. اما برای کسب نتایج بهتر، باید مقدار بیش‌تری از این سبزی پرخاصیت مصرف کنید زیرا آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

به طول عمرتان می‌افزاید

ممکن است غیرواقعی به نظر برسد اما مطالعات علمی نشان می‌دهد سیر‌ فواید بسیاری برای کاهش فشار خون و بیماری‌های عفونی دارد که از عوامل اصلی مرگ و میر هستند. هم چنین افراد پیر یا مبتلا به اختلال سیستم ایمنی هم می‌توانند از خواص آن بهره‌مند شوند.

عملکرد ورزشی را تقویت می‌کند

ورزشکارانی که باید ورزش‌های به شدت دشوار انجام دهند، باید سیر‌ را به رژیم روزانه‌شان اضافه کنید. سیر‌ یکی از قوی‌ترین موادی است که می‌تواند عملکرد ورزشی را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهد. این سبزی پرخاصیت نه تنها امروزه توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، بلکه در فرهنگ‌های باستان توسط کارگران استفاده می‌شد تا خستگی‌شان را کاسته و ظرفیت کاری‌شان را افزایش دهد.

 

تقویت سلامت استخوان ها

برخی مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند.

هم‌چنین مطالعه‌ای نشان داده است مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند.

 

ضررهای سیر:

مادران شیرده در خوردن سیر زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند.

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود.

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎ . ‎

سیر را به صورت قرص سیر،ترشی سیر،سیر سرخ شده و…استفاده می کنند.

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.

مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. سیر عموما زمانیکه در مقادیر درمانی مصرف می شود، در دوران باردرای پر خطر می باشد.

زمانیکه سیر برروی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.