درمان صافی کف پا

خرید ادکلن

علائم صافی کف پا وجود درد در مچ، قوزک یا ساق پا دردناک شدن یا احساس خستگی در مچ یا ساق پاها بعد از ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی دردی که پس از ورزش کردن یا انجام سایر فعالیت‌های جسمانی بروز می‌کند. ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل

آیا کف پای شما صاف است؟

ساده ترین راه برای فهمیدن این مطلب این است که پای خود را خیس کرده و سپس روی یک سطح صاف و خشک بایستید بطوریکه اثر کف پای شما روی آن سطح باقی بماند. تفاوت آنها در شکل زیر نشان داده شده است: (از چپ به راست قوس کف پای زیاد و طبیعی و کم) در کسانی که صافی کف پا دارند قوس طولی کف پا یا کم شده و یا کاملا از بین رفته است و در موارد شدید قسمت داخلی کف پا در حالت ایستادن، با زمین تماس پیدا می کند. همچنین در این بیماران پاشنه پا به سمت خارج منحرف می شود.

علت ها و دلایل

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، بسیاری از افراد به صورت مادرزادی با کف پای صاف یا صافی کف پای انعطاف پذیر کودکان به دنیا می آیند، یا در سنین بزرگسالی به مشکل صافی کف پای اکتسابی بزرگسالان دچار می شوند. دلایل کمتر معمول ایجاد مشکل صافی کف پا به شرح زیر هستند: اتصال غیر عادی مفاصل پشت پا: شرایطی است که در آن مفاصل پا به شکل غیر عادی به یکدیگر متصل شده یا رشد می کنند و به این ترتیب محدودیت در حرکت های مفصل ایجاد می شود.

۱- استخوان ناویکولر فرعی: یک زائده استخوانی در ناحیه تاندون تییبال خلفی است که باعث ضعیف شدن مقدار حمایت لازم از انحنای کف پا می شود. ۲- شل شدن ربا در نتیجه بیماری هایی مثل سندرم مارفان یا سندرم اهلرز- داتلوس. ۳- آرتروپاتی شارکو ۴- وارد شدن آسیب ۵- چاقی ۶- دیابت ۷- نوروپاتی ۸- بالا رفتن سن ۹- بارداری، به خاطر تغییرات هورمونی همچون بالا رفتن سطح الاستین ۱۰- پوکی استخوان ۱۱- استفاده بیش از حد پا

افرادی که دارای علائم نیستد نیاز به درمان خاصی ندارند. برخی کفی های مخصوص کف پای صاف وجود دارد که ممکن است فشار را بر روی قوس کف پا تسکین دهد و اگر پا بیش از حد به سمت داخل بچرخد ، درد را کاهش می دهد.

درمان صافی کف پا

 

با این حال ، این محصولات فقط علائم را درمان می کنند و درمان دائمی محسوب نمی شوند. افراد مبتلا به تاندونیت خلفی همچنین ممکن است در کفش خود در امتداد لبه داخلی پا از پروتزهایی استفاده کنند. این باید مقداری از بار را که بدن بر روی بافت تاندون قرار می دهد تسکین دهد. پوشیدن بریس مچ پا نیز ممکن است تا زمان کاهش التهاب مفید باشد. پزشکان ممکن است به بعضی افراد توصیه کنند که تا زمان بهبود علائمشان استراحت کنند و از فعالیت هایی که باعث تشدید درد پا می شود ، خودداری کنند. فرد مبتلا به آرتریت یا تاندون پاره شده ممکن است دریابد که ترکیبی از کفی و مسکن ها می تواند علائم آنها را به حداقل برساند. در غیر اینصورت، ممکن است عمل جراحی ضروری باشد. برخی از استخوان ها به طور صحیح در کودکی رشد نمی کنند، که می تواند منجر به پاهای صاف از بدو تولد به بزرگسالی شود. در این موارد نادر ، جراحی ممکن است لازم باشد تا استخوانهای تحلیل رفته جدا شود.

صافی کف پا در کودکان

اکثر کودکان بین ۱ تا ۵ سال دچار صافی کف پا هستند،که البته این بخشی از فرایند رشد طبیعی پاهای آنها است، و بیش از ۹۵ %از این کودکان در حین رشد صاحب قوس کف پایی طبیعی میشوند. اما ۵ %دیگر همچنان به صافی کف پا مبتلا خواهند بود. در اکثر موارد علت صافی کف پا، سست بودن اتصالات مفصلی میان استخوانهای مچ پا است. در این وضعیت رباط هایی که استخوانها را در کنار هم نگه میدارند شل بوده و هنگامی که کودک وزنش روی پایش قرار میدهد کشیده میشوند. همزمان که آنها رشد کرده و شروع به راه رفتن میکنند، بافتهای نرم موجود در کف پایشان هم سفت میشوند، که این باعث میشود قوس کف پا به تدریج شکل بگیرد. هنگامی که یک کودک مبتلا به صافی کف پا میایستد، قوس کف پایش ناپدید میشود. اما در هنگام نشستن یا زمانی که کودک روی نوک پنجه هایش میایستد، قوس کف پا دوباره ظاهر میشود. معمولا والدین یا سایر اعضا خانواده نگران این هستند که مبادا پایین بودن غیرطبیعی ارتفاع قوس کف پای کودک یا عدم وجود آن منجر به ایجاد بدشکلی یا معلولیت های دائمی در او شود، که البته در اغلب موارد این نگرانیها بی مورد است.

ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی را در رابطه با مشکلات و شناخت کف پای صاف برای شما بنویسیم تا آن دسته افرادی که از این مشکل آزار دهنده رنج می برند با استفاده از نکاتی که گفته شد به صافی کف پای خود بهبود ببخشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.