دریچه ای به جهان عطر و ادکلن

خرید ادکلن

هر یک از ما سلیقه های ویژه و منحصر به فرد خود را داریم. از طرفی از تاثیر رایحه بر احساسات خود و دیگران نیز انتظار ویژه ای داریم. گاهی می خواهیم به کمک رایحه ی انتخابی، زندگی را در چارچوب های مشخص تعریف کنیم و گاهی ترجیح می دهیم با استشمام عطر، سفر به اعماق جنگل را تجربه کنیم. انتخاب عطر از سبک سلیقه ای ما پیروی می کند. جهت انتخاب عطر برای تیپ شخصیتی مورد نظرتان، همواره طیف وسیعی از عطرها را خواهید یافت که برایتان جذاب خواهند بود.

هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی با هم تفاوت دارند.

  • تاپ نوت: فرارترین ماده و مشخصترین بو را دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏
  • میدل نوت : کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏
  • اندنوت : کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏

سیوتون، اصلی‌ترین سازنده عطر بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود. گربه سیویت، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست 8 ، هگزادکان ـ1 ، 16، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+4) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است. سیویت، مانند مشک، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏

هر رایحه پیامی خاص را به همراه داشت. این پیام در طول تاریخ و نسبت به اقوام خاص، تغییر می­ کرد. اما همواره استفاده از عطر برای انتقال پیام های ویژه کاربرد داشته است. امروزه، استفاده از عطر، بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده است.

معیارهایی که برای توصیف غِلظت تقریبی یک عطر با استفاده از درصد یا حجم روغن معطر در آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً مبهم و غیر دقیق می‌باشند. فهرستی از عبارات معمول به شرح زیر ارائه شده‌است:

  •  پودر عطر شامل ۳۱٪ اسانس عطری در پودر تالک آرایشی بدون وجود الکل می‌باشد.
  • عطر یا perfume با غلظتی بین ۳۰–۴۰٪ از مواد معطر؛ غلیظ‌ترین، خالص‌ترین، ماندگارترین و در عین حال گران‌ترین نوع عطر است.
  • اسپریت دو پرفیوم یا ESdP شامل ۱۵–۳۰٪ مواد معطر، یک ترکیب که به‌ندرت بین عصاره عطر و ادوپرفیوم استفاده می‌شود.
  • ادو پرفیوم یا EdP به معنی «مایع عطر» با غلظتی در حدود ۱۰–۲۰٪ رایج‌ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست. این نوع عطر را با عبارت (millésime) نیز نشان می‌دهند.
  • اُدوتویلت یا EdT به‌معنی «مایع آرایش» در حدود ۸–۱۶٪ غلظت داشته و بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.
  • ادوکلن یا EdC، به‌معنی «مایع کلن» با غلظتی در حدود ۳–۶٪ از مواد معطر قابل ذکر است که عبارت Original Eau de Cologne یک نام تجاری ثبت شده‌است.
  • پرفیوم میست با غلظت ۳–۸٪ مواد معطر در حلال غیرالکلی. اسپلش و افترشیو (EdS) با ۱–۳٪ غلظت مواد معطر

چرا بعضی از بوها نسبت به بقیه ماندگاری بیشتری دارند؟

اشخاصی که پوستی چرب دارند معمولا بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. زیرا پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت باعث نگهداری و ماندگاری بوی عطر می شود. و همین طور نوع رایحه‌ ای که از آن اسپری میکنیم بی تاثیر نیست، مثلا عطر های شیرین و گرم ماندگاری بیشتری نسبت به عطر و ادکلن هایی با رایحه خنک هستند دارند.

ما لیستی از ادکلن های پر طرفدار و گرم را برای شما آماده کردیم تا عطر هایی با ماندگاری بیشتر داشته باشید.

ادکلن ایو سن لوران بلک اپیوم

ادکلن ایو سن لوران بلک اپیوم 

 

ادکلن Sauvage Dior

ادکلن فرانسیس کرکجان باکارات رژ

ادکلن مون پاریس 

ادکلن اجمل ساکریفایس Ajmal Sacrifice

چرا می­ خواهیم معطر باشیم؟

می دانیم که استفاده از عطر و ادوکلن، به ما کمک می کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. در عین حال برخی از ما، از استفاده ی زیاد عطر می ترسیم و احساسی شبیه افشا شدن را تجربه می کنیم. در نهایت، کمتر کسی است که از عطر و ادوکلن استقبال نکند. استفاده از عطر، ما را جذابتر می کند و اعتماد به نفسمان را افزایش می دهد. بین خانم ها و آقایان، خانم ها حس بویایی قوی تر و حساس تری داشته و معمولا در تشخیص و شناسایی عطرها مهارت و دقت بیشتری دارند. آقایان بهتر است به این نکته توجه کنند که عطر و بو، عامل اثرگذاری در دریافت یا از دست دادن توجه خانم هاست.

چرا همه عطرها الکل دارند؟
زیرا الکل باعث می شود بو روی پوستتان نمانده و از پوست شما متصاعد شود. بدون وجود الکل در عطر، شما تنها کسی خواهید بود که متوجه می شوید عطر زده اید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.