روش های صحیح سالم نگه داشتن فرش

خرید ادکلن

یکی از مشکلاتی که برای فرش ها ممکن است رخ دهد بوجود آمدن لکه های مختلف روی آنها است.پاک کردن هر کدام از این لکه ها نیز روشی مخصوص به خودشان را دارند چرا که در صورت عدم توجه ممکن است فرش از آنچه هست خراب تر شود. در این مطلب به نحوه پاک کردن تعدادی از این لکه ها و نکاتی برای بهتر نگه داشتن فرش اشاره می کنیم.

لکه چای و قهوه

لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر است و باید ابتدا اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه ۵ درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

لکه چسب

لکه چسب ها از جمله سمج ترین لکه هایی هستند که می توان از آن ها نام برد. این لکه ها می توانند فرش شما را از بین ببرند چرا که وارد تار و پود فرش می شوند. برای پاک کردن این لکه ها ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع تمیز کننده با PH متوسط را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و همچنین می توانید مقداری نیز آمونیاک به آن اضافه کنید تا چسب ها را به راحتی بتوانید پاک کنید. البته توجه داشته باشید که درصورت استفاده زیاد از آمونیاک ممکن است فرش شما زودتر پوسیده شود.

لکه اشک شمع

شاید گاهی برای شما رخ بدهد که اشک های شمع در تولدها و یا در زمان قطعی برق روی زمین افتاده و لکه هایی را به وجود آورد. برای حل این مشکل یک کاغذ قهوه ای رنگ یا یک کاغذ خشک کن روی نقطه مور دنظر بگذارید و سپس یک اتوی داغ را روی خشک کن یا پاکت بگذارید پس از چند دقیقه شمع به کاغذ می چسبد در صورت لزوم این کار را چند بار تکرار کنید.

تنباکو و نیکوتین

این لکه ها از جمله سرسخت ترین و محتمل ترین لکه هایی هستند که می توانید روی فرش پیدا کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.

تمیز کردن لبه های فرش

گرد وخاک لبه‌های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

مایع تمیز کننده فرش

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیایی کمی دارند شوینده‌های خوبی برای فرش هستند ، اگر شامپو فرش در دسترس ندارید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب بزنید تا کف کند سپس کف را با یک تکه تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش 

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.

پاک کردن سریع لکه فرش 

فراموش نکنید که اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می‌شود پس توصیه می‌شود لکه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

پاک کردن لکه ادویه از فرش 

برای پاک کردن لکه ادویه از کمی آب‌لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

شفاف کردن رنگ فرش

ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

لکه دوده

یکی از لکه هایی که شاید کمتر با آن روبه رو شوید لکه های دوده است. البته بهتر است با نحوه تمیز کردن آن آشنا باشید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای از بین بردن آثار دوده بویژه بر روی فرش یا موکت تیره بایستی مقداری نمک روی لکه بپاشید.

لکه آدامس

برای از بین بردن لکه آدامس بایستی از یخ استفاده کرد بدین صورت که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاً سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثار آن از یک ماده شوینده استفاده کنید. البته به غیر از یخ می توانید از سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید همچنین روش استفاده از آن نیز به مانند یخ است.

 

لکه جوهر خودکار

در خانه هایی که دانش آموزها هستند این لکه بسیار زیادی دیده می شود. برای این منظور مقدار زیادی اسپری موی مخصوص روی لکه بپاشید. بگذارید خشک شود سپس به آرامی با محلول آب و سرکه آن را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که میزان سرکه ای که استفاده می کنید به اندازه ای نباشید که تارهای فرش را خراب کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.