در طول ویزیت، شما و پزشکتان در مورد تاریخچه پزشکی، سیکل های قاعدگی، شیوه زندگی و هرگونه تغییر در سلامتی خود از زمان آخرین ویزیت، در صورت لزوم، صحبت می کنید. ویزیت شما می تواند شامل معاینه داخلی و خارجی لگن و تست پاپ اسمیر در صورت فعال بودن جنسی یا بالای 21 سال باشد.

مشاوره با پزشک زنان و مامایی

دختران می توانند از 13 سالگی به مشاور پزشکی زنان و مامایی مراجعه کنند تا در مورد چرخه های قاعدگی، سلامت باروری و ایجاد عادات بهداشتی خوب بیاموزند  اکثر زنان بر اساس دستورالعمل‌های کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) در سنین 18 تا 21 سالگی شروع به انجام معاینه لگن و پاپ اسمیر می‌کنند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، ممکن است پزشک شما این روش ها را زودتر توصیه کند.

علائم زنانه ممکن است شبیه سایر بیماری ها باشد. همیشه برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی بین پریود
  • نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن یا احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • درد یا فشار در لگن شما که با دردهای قاعدگی متفاوت است
  • خارش، سوزش، تورم، قرمزی یا درد در ناحیه واژن
  • زخم یا توده در ناحیه تناسلی
  • ترشحات واژن با بوی نامطبوع یا غیرمعمول یا با رنگ غیر معمول
  • افزایش ترشحات واژن

تشخیص زودهنگام علائم و مراجعه فوری به پزشک، شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

معاینه و گواهی پرده بکارت

در برخی فرهنگ ها و سنت های باستانی، پارگی پرده بکارت بسیار حساس است.

پرده بکارت یک غشای نازک است که از ورودی واژن دختران باکره در برابر عفونت محافظت می کند.

برخی اعمال و فعالیت‌ها منجر به پاره شدن و آسیب دیدن آن می‌شود. در این مورد، فرد ممکن است با کمک یک متخصص زنان، جراحی ترمیم پرده بکارت را انجام دهد.

عواملی که در پارگی پرده بکارت نقش دارند

پرده بکارت غالباً در اثر ورود یک جسم خارجی به واژن یا ضربه‌های شدید به این ناحیه پاره می‌شود. فرد ممکن است در این مورد ناراحتی یا خونریزی را تحمل کند.

با توجه به طیف وسیعی از مدل های غشای واژن، آسیب به آن ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد. متغیرهای زیر در پارگی پرده بکارت موثر هستند:

  • جسمی که نفوذ می کند
  • خودارضایی از طریق وارد کردن واژینال یک شی خارجی
  • انجام جراحی گسترده لگن
  • آسیب تصادفی به ناحیه لگن و واژن و به دنبال آن ضربات و فشار قوی
  • تجاوز جنسی

شرایط ترمیم بکارت

هر چه زودتر فراینده ترمیم پرده بکارت اجرا شود اثربخشی آن بیشتر و دوخت آن آسان تر خواهد بود. با این حال، اگر بقایای پرده باقی بماند، محدودیت زمانی وجود ندارد.

ترمیم بکارت

کیست تخمدان چیست؟

حتی اگر ابتلا به کیست تخمدان برای ما زنان کاملاً معمول باشد ، درک دلیل وقوع آنها و تأثیر آنها بر بدن بسیار مهم است. برای تعریف ساده ، کیست های تخمدان کیسه های پر از مایعی هستند که در طی چرخه ماهانه می توانند در تخمدان شما ایجاد شوند و معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرند.

در حالی که بیشتر اوقات بدون درد هستند ، اگر بزرگ شوند یا هرگز از بین نروند ، کیست ها می توانند به یک مشکل تبدیل شوند.  کاملاً طبیعی است که یک زن حداقل یک کیست در ماه داشته باشد.

کیست تخمدان ساده یا کاربردی بسیار شایع است و بیشتر آنها بدون هیچ گونه علائمی می آیند و می روند. یک بار در ماه در طی یک چرخه قاعدگی طبیعی ، تخمدان ها کیستی تولید می کنند که به طور عمدی پاره می شود تا تخمک آزاد شود ، که به شما اجازه می دهد باردار شوید .

هنگامی که کیست پاره می شود ، مایعات به داخل لگن آزاد می شود – این به عنوان تخمک گذاری نیز شناخته می شود. اگر تخمک آزاد شده از کیست توسط اسپرم بارور شود ، بارداری اتفاق می افتد.

برنامه پیشنهادی برای بارداری سالم

برای بارداری سالم ، پزشک شما احتمالاً مایل است شما را در برنامه پیشنهادی زیر برای ویزیت های قبل از تولد ملاقات کند:

  • هفته های 4 تا 28: 1 ویزیت قبل از تولد در ماه
  • هفته های 28 تا 36: 1 ویزیت قبل از تولد هر 2 هفته
  • هفته های 36 تا 40: 1 ویزیت قبل از تولد هر هفته

حتماً به برنامه ای که دکتر شما پیشنهاد می کند پایبند باشید – حتی اگر زندگی شلوغ شود. مراقبت های دوران بارداری هم برای سلامتی شما و هم برای کودک مهم است. در حقیقت ، وقتی مادری از مراقبت های دوران بارداری مراقبت نمی کند ، احتمال اینکه کودک او وزن کم هنگام تولد داشته باشد سه برابر بیشتر است.   وقتی پزشک مرتباً شما را کنترل می کند ، می تواند مشکلات را زود تشخیص داده و آنها را درمان کند تا بتوانید سالم ترین بارداری را داشته باشید.

عوارض سقط جنین

سقط جنین به معنای پایان یافتن بارداری واز دست دادن جنین تا هفته 20بارداری به هر علتی میباشد .در سقط جنین ناخواسته به طور طبیعی محصولات بارداری ازبین میرود ولی در سقط جنین عمدی به کمک روشهای دارویی مثل قرص سقط جنین و جراحی باعث ختم بارداری میشود.

از جمله عوارض سقط جنین میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

1-مرگ مادر: دراثر خون ریزی، عفونت، آمبولی، بیهوشی و حاملگی خارج رحم اشاره  کرد

2-کنسر پستان: با سقط  خطر کنسرپستان تقریبا دو برابر می شود.

3-کنسرسرویکس وتخمدان:افزایش خطررحم وتخمداندرزنانی که سقط انجام داده اندبیشتر گزارش شده است.

4-جفت سرراهی:خطر جفت سرراهی دربارداریهای بعدی 10برابربیشترمیشود.

5-رحم سوراخ شده: خطر سوراخ شدن رحم در3درصدزنانی که سقط میکنند وجود دارد.

6-پاره شدن دهانه رحم:اسیب دهانه رحم بیشتر در سقط جنین به روش جراحی کورتاژرخ میدهد.

7-حاملگی خارج رحم :بزرگترین خطر سقط جنین افزایش احتمال حاملگی خارج رحمی یا EPمیباشد.

8-عفونتهای لگنی :افزایش خطر عفونت لگنی و نازایی در سقط جنین بیشتراست.

زگیل تناسلی چیست ؟) (HPV

HPV به گروهی از ویروس های بسیار شایع و بسیار عفونی گفته می شود که می توانند در طی فعالیت جنسی و تماس پوست با پوست منتقل شوند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیش از 100 نوع سویه HPV وجود دارد که اکثر آنها منجر به سرطان نمی شوند. سیزده نوع فرعی برای ایجاد تغییرات پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم ، مقعد ، مجرا ، واژن ، آلت تناسلی مرد “خطرناک” در نظر گرفته می شوند .

اکثر خانم ها با غربالگری پاپ تست که در بیشتر معاینات سالانه زنان انجام می شود آشنا هستند:

از سواب گردن رحم برای بررسی تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم استفاده می شود. آزمایش DNA ویروسی HPV اغلب به طور خودکار برای زنان بالای 30 سال و زیر 65 سال انجام می شود.

اگر تست پاپ تست غیرطبیعی باشد ، آزمایش کولپوسکوپی انجام می شود تا مشخص شود آیا تغییرات تشخیص داده شده روی پاپ به اندازه کافی شدید است تا بتواند برای جلوگیری از پیشرفت به سرطان دهانه رحم.

هیچ درمان متداولی برای عفونت HPV تحت بالینی توصیه نمی شود. تا زمانی که دچار زگیل ، تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم نباشید ، توصیه می شود که مراقب باشید و منتظر بمانید.

اگر مبتلا به بیماری HPV نباشید (نه فقط شواهدی از حمل ویروس) درمان ممکن است شامل داروهای ضد ویروس ، داروهای موضعی یا جراحی باشد.

  • یائسگی

با کمک برخی فعالیت های بدنی علائم یائسگی را کاهش دهید.

چند قاعدگی از دست رفته در 40 سالگی ممکن است باعث شود فکر کنید باردار هستید، اما شروع یائسگی در این سن نیز امکان پذیر است. حدود 5 درصد از زنان در سنین 40 تا 45 سالگی یائسگی زودرس را تجربه می کنند. یک درصد از زنان قبل از 40 سالگی یائسگی زودرس را تجربه می کنند.

یائسگی زودرس می تواند به طور طبیعی رخ دهد. یا ممکن است با جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها، درمان‌های سرطان مانند پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی یا بیماری‌های خودایمنی ایجاد شود.

  • نشانه که نشان می دهد در یائسگی زودرس هستید
  • از دست دادن بیش از سه دوره متوالی
  • قاعدگی سنگین تر یا سبک تر از دوره های معمول
  • مشکل خواب
  • افزایش وزن
  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن

بسیاری از زنان در اواخر دهه 40 خود وارد مرحله قبل از یائسگی می شوند. در مرحله پیش از یائسگی که به معنای “در حوالی یائسگی” است، تولید استروژن و پروژسترون شما کند می شود و شما شروع به انتقال به یائسگی می کنید. پیش از یائسگی می تواند 8 تا 10 سال طول بکشد. احتمالاً در این مدت هنوز پریود خواهید شد، اما چرخه های قاعدگی شما نامنظم تر می شود.

در اوایل دهه 50 زندگی، ممکن است یا در دوران یائسگی قرار داشته باشید یا در حال انتقال نهایی به این مرحله باشید. در این مرحله، تخمدان های شما دیگر تخمک آزاد نمی کنند یا استروژن زیادی تولید نمی کنند.

گذار به یائسگی در زمان های مختلف برای هر زن شروع و پایان می یابد. عواملی مانند سابقه خانوادگی و اینکه آیا سیگار می کشید می تواند زمان را زودتر یا دیرتر تعیین کند. علائم شما باید به عنوان یک راهنما باشد. گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و تغییرات خلقی همگی در این دوران از زندگی رایج هستند. اگر فکر می کنید در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی هستید، به متخصص زنان یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه مراجعه کنید. یک آزمایش ساده می تواند بر اساس سطح هورمون در خون شما را با اطمینان بگوید.