نگهداری پوست در تابستان

خرید ادکلن

از کجا متوجه می‌شوید که پوست حساسی دارید؟ در‌واقع می‌توان گفت که هیچ تعریف مشخصی برای این شرایط وجود ندارد که شما بی‌واسطه و بدون مشورت با پزشک بتوانید آن را شناسایی کنید، اما شاید با کمک و بررسی برخی علائم و نشانه‌ها پوست حساس‌تان را شناسایی کنید.
پوست شما از راه سوزن‌‌سوزن شدن، سوزش، خارش، قرمزی یا کهیر به برخی عوامل محرک خاص واکنش نشان می‌دهد. باید سعی کنید مراقب محصولاتی باشید که به‌منظور مرطوب کردن پوست یا شستن از آنها استفاده می‌کنید. به مرور زمان، یاد می‌گیرید که روش‌های زیادی برای تسکین پوست و پیشگیری از التهاب آن وجود دارد.
 آداب نگهداری از پوست‌ درتابستان

 رژیم پوست بگیرید

سعی کنید رژیم مراقبت پوستی‌تان خیلی ساده باشد. باید هر روز پوست‌تان را تمیز کنید و از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید، اما می‌توانید بعضی کارهای دیگر مانند برنزه کردن، لایه‌برداری یا استفاده از سرم‌های چندکاره را با فواصل زمانی بیشتری انجام دهید. برای رفع مشکلات پوستی‌تان بهتر است تنها به یک یا دو محصول اکتفا کنید. درواقع توصیه می‌شود به‌دنبال محصولاتی باشید که کمتر از ۱۰ترکیب داشته باشند و مواد معطر افزودنی، مواد رنگی و تا حد امکان مواد نگهدارنده ندارند.

به هر محصولی اعتماد نکنید

 

وقتی محلول‌های پاک‌کننده را انتخاب می‌کنید، سعی کنید از نوع پاک‌ساز ترکیبی آن استفاده کنید، زیرا میزان تحریک‌‌آمیزی آنها برای پوست‌های حساس کمتر از صابون است. در کل از محصولات پاک‌کننده آنتی‌باکتریال یا پاک‌کننده‌های ضدبو و لایه‌بردارهای زمخت استفاده نکنید.
-به دنبال آن دسته از مواد آرایشی باشید که آب، ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده آنهاست و مواد حساسیت‌زای کمتری داشته باشند. یک کرم‌پودر معدنی رقیق اغلب گزینه خوبی است.
-برای محصولات خانگی، ترجیحا از مواد ضدعفونی‌کننده و نرم‌کننده‌های پارچه‌ای استفاده کنید که روی‌شان برچسب «فاقد مواد افزودنی» یا «پاک‌ساز» خورده باشد. برای کار با آنها از دستکش‌های محافظتی استفاده کنید و همیشه بعد از کار با محصولات پاک‌‌کننده، دستان‌تان را بشویید.
وقتی از محصولات ضدسالخوردگی یا آکنه استفاده می‌کنید، حواس‌تان باشد. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است برای پوست خیلی زمخت یا سخت باشند، مانند بنزویل پروکسید، اسید سالیسیلیک و رتینول‌ها یا اسید آلفاهیدروکسی.
[irp]
قبل از مصرف تست کنید

با اینکه موارد مشخصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، شاید همیشه متوجه نشوید که چه چیزی باعث واکنش پوست‌تان خواهد شد. حتی ممکن است سایر افرادی که پوست حساسی دارند، محصول خاصی را به شما پیشنهاد کنند که برای خودشان عالی است اما برای پوست شما جواب نمی‌دهد. وقتی از محصول جدیدی استفاده می‌کنید، سعی کنید برای اولین‌بار مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی بازو یا پشت گوش‌تان بمالید تا ببینید آیا پوست حساس‌تان، تحمل آن را دارد یا نه. به یاد داشته باشید که هرگز بیش از یک محصول را در یک زمان استفاده نکنید.

 

احتمال ابتلا به این بیماری‌های پوستی را بررسی کنید

 

اگر با پوست‌تان مشکل دارید و نمی‌توانید محصول مناسبی برای آن بیابید که باعث تحریک و التهاب آن نشود، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. با اینکه هیچ تست یا آزمایش خاصی برای شناسایی پوست‌های حساس وجود ندارد، متخصص پوست می‌تواند به شما این اطمینان‌خاطر را بدهد که به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما یا انواع آلرژی مبتلا نیستید. از طرفی او به شما کمک می‌کند تا بتوانید حساسیت پوستی خود را کنترل کنید. متخصص پوست می‌تواند به شما یاد دهد که به‌منظور پیشگیری از عوامل محرک، برچسب روی محصولات را بخوانید و آنهایی را انتخاب کنید که متناسب با پوست‌تان هستند و اگر از علائمی رنج می‌برید که به‌خاطر حساسیت پوستی رخ داده است، این استراتژی‌ها باعث تسکین سوزن‌سوزن شدن پوست، خارش، سوزش و قرمزی آن خواهد شد.چطور می‌توان میزان حساسیت پوستی را کاهش داد یا آن را از بین برد؟

موارد خاصی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید تا حد زیادی حساسیت پوست‌تان را در کنترل داشته باشید.

 

دور شوینده‌های معطر خط بکشید

 

اگرچه بوی محصولات رختشویی می‌تواند باعث ایجاد طراوت و نشاط باشد، اما مواد شیمیایی موجود در محصولات ضدعفونی‌کننده می‌تواند به تشدید حساسیت پوستی منتهی شود، بنابراین به‌دنبال محصولات ضدعفونی‌کننده یا کاغذهای خشک‌کنی باشید که مواد رنگی و معطر نداشته باشند. این نوع محصولات اغلب برای محیط هم بهتر هستند. از دیگر مواردی که باید رعایت کرد زمانی است که لباس‌ تازه‌ای می‌خرید، اگر پوست حساسی دارید همیشه پیش از پوشیدن لباس نو آن را بشویید. لباس‌های نو حاوی فرم‌آلدهید یا سایر مواد شیمیایی هستند. فیبرهای طبیعی مانند پشم‌های صددرصد طبیعی هم می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند.

[irp]

افشانه‌ها را فراموش کنید

 

هر وقت به شک افتادید، ترکیبات نوشته شده روی مواد پاک‌کننده و صابون‌ها را بخوانید. از عطرهایی که حالت اسپری دارند همچنین افشانه‌های بدن پرهیز کرده و به جای آن از روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

زیر دوش نمانید

به‌نظر می‌رسد مرطوب نگه داشتن پوست حرکتی عالی و موثر است، اما زیاد ماندن زیر دوش حمام یا یک جلسه شنای طولانی می‌تواند منجر به تشدید حساسیت پوستی‌تان شود. سعی کنید زمان حمام‌تان را کوتاه کنید و از آب ولرم استفاده کنید. دمای بالا و تغییرات ناگهانی دمایی می‌تواند باعث بدتر شدن یا تحریک اگزمای پوستی شود. 

استرس‌ تان را کاهش دهید

وقتی افراد تحت‌فشار و استرس زیاد باشند، اغلب میزان بروز اگزما و روزاسه در آنها افزایش می‌یابد. انجام روش‌های مراقبه در قالب تمرین‌های روزانه یا یوگا و پیاده‌روی برای رفع استرس بسیار مفید است. وقتی میزان فعالیت فیزیکی‌تان را افزایش می‌دهید فقط حواس‌تان به تعرق زیاد باشد، چراکه باعث تحریک پوست‌تان خواهد شد.

 

قبل از خرید لباس باید بدانید

 

از پوشیدن لباس‌های پشمی یا نایلونی خودداری کنید: این پارچه‌ها دارای فیبرهای زمختی هستند که به پوست‌تان مالیده شده و باعث می‌شوند پوست احساس سوزن‌سوزن داشته باشد. در سایر مواقع، این احتمال وجود دارد که افراد نسبت به این پارچه‌ها مانند پشم آلرژی داشته باشند و همین مسئله به خارش و بروز کهیر بینجامد.به‌دنبال لباس‌های بدون برچسب باشید: به‌دنبال لباس‌هایی باشید که اطلاعات پارچه و اندازه آن در قسمت داخلی‌ خود لباس درج شده باشد؛ به‌جای آنکه یک برچسب آزاردهنده و اضافی برای این اطلاعات داشته باشد. این نوع لباس‌های بدون برچسب را می‌توان اغلب در قالب لباس‌های زیر یا تی‌شرت‌ها یا برخی شلوارک‌ها یافت. پوشیدن لباس‌هایی از این دست بدون برچسب باعث کاهش اصطکاک شده و همین به کاهش التهاب پوستی می‌انجامد.

از کش‌ استفاده نکنید: اگر پوست حساسی دارید، نباید از کش‌های مخصوص بازو، زانو و کمر استفاده کنید. چسبیدن چنین بافت‌‌هایی به بدن تاثیر بدی بر پوست دارد. در‌واقع هر کسی ممکن است احساس ناخوشایندی نسبت به آنها داشته باشد اما اگر پوست‌تان نازک و آسیب‌پذیر است، استفاده از این بندها و کش‌ها می‌تواند آن را بدتر کند.

[irp]

قانون بشور بپوش را جدی بگیرید

شاید پوشیدن پولیوری که تازه خریده‌اید بلافاصله بعد از خرید آن خیلی وسوسه‌انگیز باشد، اما بهتر است این کار را نکنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بهتر است همیشه قبل از پوشیدن لباس‌ها برای اولین‌بار آنها را بشویید. این کار باعث از بین رفتن مواد رنگی و سایر مواد شیمیایی به‌کار رفته حین فرآیند تولید می‌شود.

محافظت از پوست در برابر عوامل مختلف

 

اگر پوست حساسی دارید، برای مراقبت از آن باید به فکر گزینه‌هایی ورای محصولاتی باشید که برای آن استفاده می‌کنید. ممکن است پوست شما به خورشید، باد و آب و هوای گرم و سرد واکنش نشان دهد.
  • می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضدآفتابی که حاوی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنید. احتمال بروز التهاب ناشی از این محصولات نسبت به کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی بسیار کمتر است.
  • وقتی هوا سرد یا بادی است صورت‌تان را با شال بپوشانید و وقتی احساس می‌کنید هوا خشک است در اتاق‌تان دستگاه رطوبت‌ساز را روشن کنید.
  • از دوش گرفتن و شست‌وشوی پوست‌تان با آب داغ خودداری کرده و سعی کنید دوش گرفتن‌تان بیشتر از ۱۰دقیقه طول نکشد.
  • لباس‌هایی بپوشید که از جنس مواد نرم مانند نخ طبیعی بوده و تحریک‌آمیز نباشند.

 آداب نگهداری از پوست‌ درتابستاندانشنامه مراقبت از پوست حساس
از پارچه‌هایی رسوخ‌ پذیر استفاده کنید
سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که رطوبت را از پوست جذب کرده و آن را پخش می‌کنند. این عمل خصوصا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که چند لباس روی هم می‌پوشید. اگر عرق کنید و لباس‌‌تان هیچ درزی برای خروج آن نداشته باشد، رطوبت همان‌جا می‌ماند. رطوبت زیاد به‌طور طبیعی باعث ایجاد باکتری روی پوست و رشد آنها می‌شود‌ که همین مسئله به بروز کهیرهای پوستی می‌انجامد. بافت ابریشم، پارچه‌های نخی غیرکتان و پارچه‌های نخی آلی ازجمله پارچه‌های نرمی هستند که می‌توانید امتحان کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.