خواص روغن اکالیپتوس : خواص روغن اکالیپتوس بر بدن و پوست

خواص روغن اکالیپتوس : خواص روغن اکالیپتوس بر بدن و پوست

خرید ادکلن

آیا شما هم به دنبال روغن هستید که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و بدن شما را از عفونت‌های مختلف محافظت کند و شرایط تنفسی شما را بهبود ببخشد؟ با روغن اکالیپتوس آشنا شوید، این یکی از بهترین روغن‌ها برای رفع گلو درد, سرفه, آلرژی فصلی و سردرد است. روغن اکالیپتوس به خاطر توانایی افزایش ایمنی بدن, حفاظت آنتی اکسیدانی و بهبود عملکرد گردش خون در بدن استفاده می‌شود.

محققان دریافته‌اند که « قابلیت ضدمیکروبی زیاد این روغن؛ جایگزین مناسب برای داروهاست.» به همین دلیل است که از روغن اکالیپتوس معمولاً در محصولات و داروها برای مبارزه با پاتوژن‌های خارجی و انواع مختلف بیماری عفونتی استفاده می‌شود. (1)

بنابراین دفعه بعد که شما به دنبال یک درمان خانگی هستید که بتوانید به طور طبیعی بدن و محیط را ضدعفونی کنید از روغن اکالیپتوس استفاده کنید، چون من مطمئن هستم که از خواص از آن و تاثیراتی که روی شما می‌گذارد شگفته زده خواهید شد.

روغن اکالیپتوس چیست؟

روغن اکالیپتوس از برگ‌های گونه درخت اکالیپتیان (Eucalypteae) است که جزء گیاهان بومی استرالیا است. بیش از 500 گونه eucalypti وجود دارد اما روغن اکالیپتوس فقط از اکالیپتوس salicifolia و اکالیپتوس globulus گرفته می‌شود و خواص دارویی دارد.

علاوه بر استخراج روغن از این درخت، پوست اکالیپتوس نیز برای تولید کاغذ استفاده می‌شود و از چوب آن برای مصارف تولیدی و به عنوان هیزم استفاده می‌شود. (2)

به طور سنتی این روغن به عنوان داروی ضد درد استفاده می‌شود و برای کاهش التهاب و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه این روغن کارایی بیشتر و گسترده‌تری دارد و مورد استفاده در ساخت پماد, عطر, دستگاه بخور و تمیز کننده‌ها دارد. (3)

اکالیپتوس دارای خواص ضدعفونی کننده, صد التهابی و کاهنده درد است و به این خاطر از روغن اکالیپتوس در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی, ویروسی و قارچی استفاده می‌شود و همچنین کمک به پاکسازی دستگاه تنفسی نیز می‌کند که به این علت اکالیپتوس یکی از مفیدترین و ضرورترین روغن‌ها در کمد پزشکان است. روش استفاده از روغن اکالیپتوس بسیار مهم است به همین خاطر معمولاً به نحوه بخور دادن از آن استفاده می‌کنند تا خواص آن جذب بدن شود.

مزایای روغن اکالیپتوس

1. بهبود مشکلات تنفسی

از بین همه روغن‌های بهبود دهنده مشکلات تنفسی، روغن اکالیپتوس یکی از موثرترین دربرابر طیف وسیعی از بیماری‌های تنفسی از جمله بیجاری مزمن انسداد ریوی (COPD)، آسم، برونشیت، سینوزیت، سرماخوردگی، سرفه و یا آنفولانزا است. (4)

روغن اکالیپتوس بسیاری از بیماری تنفسی را بهبود می‌بخشد، زیرا باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و حفاظت از آنتی اکسیدان‌ها و بهبود گردش خون می‌شود. اکالیپتوس باعث می‌شود تنفس راحت‌تر شود زیرا باعث فعال شدن گیرنده‌های سرد بینی می‌شوند، علاوه بر این اکالیپتوس باعث می‌شود افرادی که خواب ناراحتی دارند بتوانند خواب راحتی داشته باشند.

2. کاهش دهنده سرفه

کاهش سرفه با روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی از موثرترین روغن‌ها برای رفع سرفه است زیرا به عنوان یک دفع کننده آفات عمل می‌کند و بدن شما را از میکروارگانیسم‌ها و سموم پاک می‌کند که این‌ها باعث ایجاد سرفه در بدن می‌شوند. همچنین این روغن کمک می‌کند تا تنفس بهتری هنگام گرفتگی بینی داشته باشید.

یک آزمایش تحت کنترل در سال 2014 نشان می‌دهد اثر بخشی سینوئول که یکی از اجزای اصلی روغن اکالیپتوس است در درمان بیماران مبتلا به برونشیت حاد را بررسی کرد و بیمارانی که 200 میلی‌گرم سینوئول را سه بار در روز به مدل 10 روز استفاده کردند بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به علائم برونشیتی را نسبت به گروه که از دارو استفاده کردند نشان داد و بیماران که سینوئول دریافت کرده بودند بعد از چهار روز به میزان قابل توجهی کمتر سرفه می‌کردند. (5)

3. بهبود دهنده آلرژی فصل

اجزای تشکیل دهنده روغن اکالیپتوس، مانند اکالیپتول و سیتررونال، دارای اثرات ضد التهابی و ایمن سازی هستند، به همین دلیل این روغن برای از بین بردن آلرژی فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک مطالعه حیوانی منتشر شده در BMC Immunology نشان می‌دهد که روغن اکالیپتوس نه تنها دارای خواص ضدعفونی کننده, ضد میکروبی و ضد التهابی است، بلکه ایمنی بدن را افزایش نیز می‌دهد که این باعث می‌شود هنگام آلرژی که سیستم ایمنی بدن به مشکل بر می‌خورد بهتر پاسخ دهد. (6)

4. مبارزه با عفونت بدن

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که روغن اکالیپتوس و عنصر اصلی آن اکالیپتول اثرات ضدمیکروبی برروی بسیاری از گونه‌های باکتری, ویروس‌ها و قارچ‌ها دارند. برای رفع عفونت بدن همچنین می‌توانید مقاله خواص روغن درخت چای را نیز مطالعه کنید.

اکالیپتوس می‌تواند به صورت بخور یا موضعی برای مبارزه با میکروارگانیسم‌ که باعث بیماری می‌شوند استفاده شود به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین خواص اکالیپتوس بالا برنده سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. تحقیقات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine نشان می‌دهد که روغن اکالیپتوس اثرات محلکی بر اشرشیا کولی و استافیلوکوک اورئوس که می‌تواند باعث عفونت استاف شود. (7)

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که روغن اکلیپتوس دارای اثرات ضد ویروسی است در برابر ویروس هرپس سیمپلکس است که منجر به عفونت‌هایی مانند تبخال تناسلی می‌شود است.

5. کاهش دهنده درد و التهاب

مزایای استفاده از روغن اکالیپتوس بررسی شده و مشخص شده توانایی از بین بردن درد و کاهش التهاب را دارد. اکالیپتوس هنگامی که به طور موضعی روی پوست استفاده می‌شود می‌تواند به کاهش درد عضلانی و تورم کمک کند.

یک آزمایش روی افراد بیمار که درد داشتند و در معرض بخور روغن اکالیپتوس قرار گرفتند درد کمتری را گزارش کردن تا افرادی که بخور این روغن را استفاده نکردند به همین علت است که از اکالیپتوس به عنوان تسکین دهنده درد استفاده می‌شود.

6. مقابله با سردرد

روغن اکالیپتوس یکی از بهترین روغن‌ها برای بهبود سردرد است و فشار سینوسی که باعث درد زیادی می‌شود را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین دارای خواص تسکین دهنده‌ای است که می‌تواند فشار روانی را کاهش دهد و عضلات صورت شما را که در اثر خستگی و استرس باعث درد می‌شود را آرامش دهد که تاثیرات این روغن نسبت به روغن نعنا بیشتر است.یک مطالعه در سال 2011 نشان می‌دهد که روغن اکالیپتوس دارای اثرات ضدالتهابی و ضد درد است که به مهار تشکیل مخاط در راه‌های تنفسی و بهبود تنفس به افراد مبتلا به بیماری تنفسی کمک می‌کند که باعث کاهش سردرد از فشار سینونی می‌شود.

7. مراقبت‌ از پوست

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا روغن اکالیپتوس برای پوست شما مناسب است یا خیر؟ بله مناسب است. این روغن به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده‌ای که دارد به عنوان درمانی عالی برای آکنه, زخم, برش, سوختگی و حتی نیش حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید مقاله جوشانده‌های گیاهی جهت از بین بردن جوش و آکنه را برای رفع جوش و آکنه مطالعه کنید.

براساس بررسی سال 2017 برای ارزیابی روغن‌های گیاهی به عنوان داروهای جایگزین مشکلات پوستی, روغن اکالیپتوس به عنوان یک دارو عالی برای رفع جوش, جای برش, زخم, نیش حشرات, قارچ و زخم پا و درماتیت باکتریایی با توجه به خواص ضدباکتری, ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته شد و آن را دارو قدرتمند برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی تایید کرد، به همین خاطر است که روغن اکالیپتوس به طور سنتی به عنوان پماد درمانی استفاده می‌شود. (8)

8. بهبود درد گوش

بهبود گوش درد با روغن اکالیپتوس

از آنجا که اکالیپتوس به عنوان یک دفع کننده مخاط عمل می‌کند و کمک به باز کردن مجاری تنفسی می‌شود و دارای خواص ضدمیکروبی است که به بهبود عفونت می‌انجامد این روغن موجب رفع گرفتگی گوش و بهبود علائم گوش درد نیز می‌شود. استفاده از روغن اکالیپتوس به بهبود علائم گوش درد ناشی از سرماخوردگی یا سرفه, گرفتگی بینی, عفونت باکتریایی, آلرژی فصلی یا هر نوع دیگر از بیماری‌ها که باعث ایجاد مایعات مخاطی در کانال‌ها گوش و مجاری تنفسی شما شود کمک می‌کند.

9. افزایش قدرت مغز

روغن اکالیپتوس دارای خواص تسکین دهنده و پاک کننده است، به همین دلیل می‌تواند برای افزایش قدرت مغز نیز استفاده شود. چون باعث می‌شود هوا پاک‌تری تنفس کنید و اکسیژن بیشتری در ریه‌های خود جمع کنید و اکسیژن رسانی به مغز بیشتر شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که در این مطالعه اکالیپتوس را به پیشمانی خود زدند و آنرا بخور دادند تمرکز و آرامش بیشتری داشتند.

10. موش‌ها را فراری می‌دهد

آیا می‌دانستید که روغن اکالیپتوس به شما کمک می‌کند تا به موش‌ها را فراری دهید؟ شاید این کمی عجیب باشد اما تحقیقات در سال 2014 نشان داد که موش‌ها از مناطقی که روغن اکالیپتوس در آنجا خورده غذا نمی‌خورند.

15 راه‌کار استفاده از روغن اکالیپتوس

  1. خانه خود را ضدعفونی کنید : 20 قطره روغن اکالیپتوس را به یک بطری اسپری پر از آب اضافه کنید و آن را برای تمیز کردن سطوح خانه خود استفاده کنید می‌شود تمامی میکروب‌های منزل شما از بین برود.
  2. جلوگیری از رشد کپک : 5 قطره روغن اکالیپتوس را به مواد تمیز کننده سطوح خود بزنید تا باعث جلوگیری از رشد کپک در خانه شما شود.
  3. فراری دادن موش‌ها : 20 قطره روغن اکالیپتوس را در یک بطری پر از آب بریزید و آنرا در محل رفت و آمد موش‌ها، سوراخ‌های کوچک بزنید تا موش‌ها را فراری دهد. فقط در صورت داشتن گربه توجه کنید که امکان دارد اکالیپتوس آنها را تحریک کند.
  4. بهبود آلرژی فصلی : 5 قطره روغن اکالیپتوس را در خانه یا محل کار بخور دهید یا 2-3 قطره از آنرا به صورت موضعی به قسمت قفسه سینه خود بمالید.
  5. بهبود سرفه : روغن اکالیپتوس را می‌توانید با نعنا فلفلی مخلوط کرده و بخور دهید یا 2-3 قطره اکالیپتوس را به قفسه سینه و پشت گردن خود ماساژ دهید.
  6. پاک کننده سینوس : یک فنجان آب جوش را در یک کاسه ریخته و 1 تا 2 قطره روغن اکالیپتوس به آن اضافه کنید. حوله را داخل آن قرار دهید و روی سر خود بگذارید و از بخور آن 5 تا 10 دقیقه استفاده کنید.
  7. کاهش گلو درد : 2-3 قطره روغن اکالیپتوس را در قفسه سینه و گلو خود بمالید یا 5 قطره از آن را در خانه بخور دهید.
  8. بهبود گوش درد : 2-3 قطره روغن اکالیپتوس را در قفسه سینه و گردن خود بمالید یا به آرامی 1 قطره را در قسمت بیرون گوش بمالید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس آنرا رقیق کنید.
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن : با ترکیب روغن اکالیپتوس, گل میخک, لیمو, دارچین و رزمانی به خود بمالید و یا می‌توانید روغن اکالیپتوس را در خانه بخور دهید.
  10. رفع التهاب پوست : 2-3 قطره روغن اکالیپتوس را با پنبه به قسمت ملتهب پوست خود 2 تا 3 بار در روز بزنید تا مشکل رفع شود.
  11. رفع جای نیش حشرات : 2-3 قطره روغن اکالیپتوس را با پنبه سه بار در روز به قسمت نیش خورده بزنید تا به سرعت مشکل رفع شود.
  12. افزایش انرژی : 5 قطره روغن اکالیپتوس را در منزل بخور دهید یا 2 تا 3 قطره را روی گردن خود بمالید.
  13. کاهش سردرد : 5 قطره روغن اکالیپتوس را در خانه بخور دهید و سر خود را با پارچه بپوشاننید تا مستقیم وارد بدن شما شود.
  14. کاهش درد یا درد عضلانی : 2-3 قطره روغن اکالیپتوس را به محل مورد نظر بمالید. برای قسمت‌های بزرگ‌تر می‌توانید نصف قاشق چایخوری روغن را رقیق کنید.
  15. رفع بوی بد دهان : استفاده از روغن اکالیپتوس به عنوان دهانشویه طبیعی عالیست، کافیست 1-2 قطره از آن را به آب اضافه کنید و مثل دهانشویه در دهان بچرخانید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید آنرا بخورید.

احتیاطات روغن اکالیپتوس

  • رووغن اکالیپتوس برای استفاده داخلی بی‌خطر نیست. آنرا فقط باید به صورت بخور یا موضعی استفاده کنید و حتی اگر برای بهداشت دهان استفاده می‌کنید باید توجه کنید که آنرا بعد از استفاده بیرون بریزید.
  • افراد دارای پوست حساس باید روغن اکالیپتوس را روغن دیگر مثل روغن نارگیل قبل از استفاده روی پوست خود رقیق کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از رقیق شده آن روی پوست فرزندان خود اجتناب کنید چون امکان تحریک شدن پوستشان است.
  • مواردی از مسمومیت روغن اکالیپتوس در کودکان وجود دارد. به هیچ عنوان اجازه ندهید کودکان آنرا بنوشند. برای استفاده روغن اکالیپتوس در کودکان بهتر است آنرا بخور دهید یا قبل از استفاده آنرا خوب رقیق کنید.

جمع بندی نهایی

مزایای روغن اکالیپتوس چیست ؟

  • بهبود مشکلات تنفسی
  • کاهش دهنده سرفه
  • بهبود دهنده آلرژی فصل
  • مبارزه با عفونت بدن
  • کاهش دهنده درد و التهاب
  • مقابله با سردرد
  • مراقبت‌ از پوست
  • بهبود درد گوش
  • افزایش قدرت مغز
  • فراری دهنده موش‌ها

باز هم در انتها در بی‌جامه می‌نویسیم که به هیچ عنوان روغن اکالیپتوس را میل نکنید و فقط به صورت بخور یا موضعی استفاده کنید و برای کودکان حتماً آنرا رقیق کنید. اگر شما هم راه‌کار دیگری برای استفاده از اکالیپتوس دارید حتما برای ما در بخش نظرات بی‌جامه بنویسید.

این مطلب توسط مجله اینترنتی بی‌جامه ترجمه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

منبع DrAxe
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. پریا دریایی می گوید

    واقعا ممنونم بابت این مطلب خوب و کاملتون

  2. مهران قاسمیان می گوید

    چقدر خاصیت داشت

  3. محمدعلی می گوید

    انگاری برای رشد ریش هم از اکالیپتوس استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.