درمان خانگی مشکلات هورمونی خانم ها

خرید ادکلن

ریزش موی سر ، افزایش موهای زائد و بروز آکنه سه علامت نگران‌کننده خانم ها هستند ، این موارد بیشتر با مشکلات هورمونی بین خانوم ها خودشون رو نشان میدهند با افزایش میزان هورمون های مردانه در بدن خانم ها این مشکلات تشدید می شوند ، اما امروز با چند درمان خانگی می خوایم مشکلات هورمونی رو بهبود ببخشیم قبل از هرچیزی کمی بررسی کنیم که این مشکلات برای چی بوجود می آیند .

درمان خانگی مشکلات هورمونی خانم ها

عدم تعادل هورمون‌ها

برای اینکه تعادل هورمون‌ها در بدن یک خانم حفظ شود، هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز و تخمدان‌ها  باید عملکرد صحیحی داشته باشند بدین ترتیب GnRH از هیپوتالاموس ترشح شده و باعث ترشح هورمون‌های FSH و LH می‌شود. این هورمون‌ها نیز تخمدان‌ها را تحریک می‌کنند. به این صورت است که هر ماه یک تخمک آزاد می‌شود، مخاط رحم پرورش پیدا می‌کند و بعد دچار ریزش می‌شود. این مراحل، فیزیولوژی طبیعی عادت ماهانه را تشکیل می‌دهد اما گاهی اوقات بعضی بیماری‌ها این فیزیولوژی را دچار اختلال می‌کند که شایع‌ترین آنها بیماری‌های تخمدان به‌خصوص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. بیماری‌های تیروئید نیز چه به صورت کم‌کاری و چه پرکاری معمولا خود را با اختلالات در عادت ماهانه نشان می‌دهد.

در کم‌کاری‌های تیروئید معمولا خونریزی‌های عادت ماهانه زیاد شده یا عادت ماهانه خیلی مکرر می‌شود. اما در پرکاری‌های تیروئید خونریزی‌های ماهانه یا قطع می‌شوند یا حجم آنها کاهش پیدا می‌کند. یکی ‌دیگر از دلایل اختلالات هورمونی در خانم‌ها بالا بودن هورمون پرولاکتین است که می‌تواند ناشی از وجود یک تومور خوش‌خیم به نام پرولاکتینوما در هیپوفیز باشد. اختلالات غده فوق کلیه نیز می‌تواند تعادل هورمون‌ها را در بدن خانم‌ها به هم بزند. درواقع از لایه داخلی غشر فوق کلیه، هورمون‌های آندروژن یا مردانه ترشح می‌شود که اگر سطح آنها بالا برود، عادت ماهانه و تعادل هورمونی دچار اختلال می‌شود.

عوارض عدم تعادل هورمون‌ها یا اختلالات هورمونی

ریزش موی سر، افزایش موهای زائد و بروز جوش و آکنه در خانم‌ها علل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد اما اگر هر سه این علائم با هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین علت آن افزایش هورمون‌های مردانه است. البته در بدن همه خانم‌ها به صورت فیزیولوژیک، مقدار کمی هورمون مردانه وجود دارد که بخش عمده آن از تخمدان‌ها و بخشی هم از غده فوق کلیه ترشح می‌شود. زمانی که میزان این هورمون بالا می‌رود، علائمی ‌تحت عنوان‌ «هایپرآندروژنیسم» ایجاد می‌شود.

علائم عدم تعادل هورمون‌ها

یکی از این علائم، ریزش موی سر با تیپ مردانه است؛ یعنی درست مانند یک مرد که با بالارفتن سن دچار ریزش مو از جلو و کناره‌های سر می‌شود، یک خانم نیز ممکن است چنین ریزش مویی پیدا کند بنابراین هیچ‌گاه در این وضعیت موهای پس سر کم نمی‌شود و فقط جلوی سر ریزش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید ریزش موی سر به تنهایی علل بسیار زیادی دارد؛ برای مثال ممکن است بر اثر بلوغ، کمبود ویتامین‌ها، بارداری، شیمی‌درمانی، اختلالات ایمنی(کچلی موضعی)، سوء‌تغذیه، پرکاری تیروئید، استرس و. . . نیز ایجاد شود.

راههای تشخیص اختلالات هورمونی

شایع‌ترین راه تشخیص اختلالات هورمونی انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح هورمون‌های FSH  LH، TSH، استرادیول، پروژسترون، ۱۷ هیدروکسی پروژسترون، تستوسترون، دهیدرواپی آندروسترون سولفات، آندروستندیون، پرولاکتین و. . . است. این آزمایش معمولا به صورت ناشتا در فاز فولیکولار یعنی روز سوم یا چهارم یا پنجم عادت ماهانه انجام می‌شود. با این آزمایش می‌توان وضعیت هورمون‌های تخمدان، تیروئید، فوق کلیه و هیپوفیز را بررسی کرد.
راه دیگر تشخیص، انجام سونوگرافی و تصویربرداری از تیروئید، غدد آدرنال، غده فوق کلیه و تخمدان است. برای بررسی هیپوفیز نیز‌ ام. آر. آی درخواست می‌شود. بهترین راه تشخیص تخمدان پلی‌کیستیک نیز سونوگرافی از طریق واژن است.

درمان دارویی اختلالات هورمونی

برای درمان اختلالات هورمونی و مرتب شدن عادت‌ماهانه‌ها می‌توان از داروهایی مثل قرص‌های ضدبارداری LD، یاسمین، مارولون، یاز، دیان، سیپروترون کامپاند، اتیسترون و… استفاده کرد. داروهای دیگری نیز وجود دارند که ضد هورمون‌های مردانه هستند؛ از جمله اسپیرونولاکتون، سیپروترون استات و فلوتامید. گروه دیگری از داروها از جمله فیناستراید نیز تبدیل هورمون مردانه را به فرم فعالی که باعث ریزش موی مردانه یا رشد موهای زائد می‌شود، مهار می‌کنند بنابراین خانواده‌های دارویی در درمان اختلالات هورمونی بسیار متنوع هستند و پزشک باید با توجه به شرایط بیمار نوع مناسب آنها را تجویز کند.

برای مثال اگر فرد اختلال عادت ماهانه داشته باشد و پزشک برایش اسپیرونولاکتون تجویز کند، شاید وضعیتش بدتر شود زیرا این دارو ممکن است لکه‌بینی ایجاد کند و عادت ماهانه را به هم بریزد بنابراین در چنین فردی بهتر است از داروهایی مثل سیپروترون کامپاند استفاده کرد. در مقابل اگر خانمی فقط از ریزش مو شکایت داشته باشد و در عین حال عادت‌ماهانه‌هایش مرتب باشد، بهتر است از داروهایی مثل اسپیرونولاکتون استفاده کند.

اگر خانمی فقط مشکل عادت نشدن یا عقب افتادن عادت‌ماهانه را دارد می‌تواند به صورت دوره‌ای از قرص ها ی پروژسترونی مثل مدروکسی پروژسترون استات یا دیدروژسترون استفاده کند، بدون اینکه به بقیه داروهای هورمونی LD یا امثال آن نیاز داشته باشد. درواقع مصرف داروهای هورمونی حاوی استروژن با خطر چاقی همراه است. به طور کلی در درمان اختلالات هورمونی ابتدا باید با یک شرح حال دقیق و معاینه ، بیماری تشخیص داده شود و بعد به درمان پرداخت.

استرس نیز یکی از عوامل موثر بر عادت ماهانه خانم‌هاست اما باعث بالا رفتن هورمون‌های مردانه در بدن نمی‌شود. درواقع استرس و همچنین ورزش‌های سنگین هر دو می‌توانند باعث عادت ماهانه‌های ناگهانی یا قطع‌شان شوند. علاوه براین، استرس بر میزان ترشح هورمون کورتیزول از غده فوق کلیه نیز تاثیر می‌گذارد.

چند درمان خانگی برای اختلالات هورمونی

مصرف کافئین را کاهش دهید

حقیقت این است که مصرف زیاد کافئین می‌تواند در هورمون‌های درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کند. سعی کنید به جای کافئین از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مصرف کافئین را کم یا قطع کنید‌، سعی کنید یواشکی یک قاشق روغن نارگیل را به فنجان قهوه خود اضافه کرده و خوب هم بزنید.

روغن نارگیل درمان اختلالات هورمونی بانوان

کمی روغن نارگیل بخورید

این روغن برای سلامت هورمون‌ها بسیار مفید است. در‌واقع بخش اعظم تولید هورمون‌ها را تامین کرده و می‌تواند به کاهش وزن‌ و کاهش التهاب کمک کند‌، ضمن اینکه خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی هم دارد. برای این کار بهتر است روزانه یک‌چهارم فنجان از آن را مصرف کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا با تنظیم هورمون ها، به طور طبیعی به درمان قاعدگی های نامنظم کمک می کند.

  1. عصاره (ژل) برگ آلوئه ورا را استخراج نمایید.
  2. آن را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید.
  3. هر روز قبل از صبحانه آن را میل نمایید.
  4. این درمان را برای حدود سه ماه ادامه دهید.

توجه: از این درمان در طول دوره های خود استفاده نکنید.

زردچوبه

طبع گرم زردچوبه منجر شده که از آن در تنظیم قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی استفاده گردد. خاصیت ازدیاد قاعدگی (Emmenagogue) آن به تحریک جریان قاعدگی کمک می کند. علاوه بر این، خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی آن به تسکین درد قاعدگی کمک شایانی می نماید.

  • به مدت چند هفته (تا زمان بهبودی)، هر روز یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه را با شیر، عسل و یا شکر زرد مصرف نمایید.
  • همچنین شما می توانید زردچوبه را به شکل مکمل نیز مصرف نمایید. برای استفاده از دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

رازیانه

رازیانه یک گیاه عالی برای درمان دوره های نامنظم قاعدگی است. این گیاه دارای خاصیت قاعدگی آور (Emmenagogue) بوده و منجر به ازدیاد قاعدگی می شود. همچنین رازیانه به علت دارا بودن خواص ضد اسپاسم عضلانی، گرفتگی ها و دردهای  مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد. ضمنا رازیانه به ایجاد توازن در هورمون های جنسی زنانه نیز، کمک فوق العاده ای می کند.

  1. دو قاشق غذاخوری بذر رازیانه را در یک لیوان آب به مدت یک شب بخیسانید.
  2. سپس آن را صاف کرده و بنوشید.
  3. حدود یک ماه این کار را هر روز تکرار کنید تا زمانی که چرخه قاعدگی شما منظم شود.

دانه کنجد و شکر زرد

دانه های کنجد به تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین حفظ تعادل هورمونی کمک می کنند. آنها حاوی لیگنان هایی می باشند که به کاهش هورمون های مازاد بدن کمک می کنند. بعلاوه، آنها حاوی اسیدهای چرب ضروری نیز می باشند که منجر به افزایش تولید بهینه (متعادل) هورمون ها می گردد. همچنین شکر زرد به علت طبع گرمش به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند.

  1. یک مشت دانه کنجد را بو دهید (برشته کنید).
  2. سپس آن را با یک قاشق چای خوری شکر زرد آسیاب کنید.
  3. در فاز لوتئال (دو هفته قبل از شروع دوره شما) و یا به عبارت دیگر در نیمه دوم چرخه قاعدگی خود، روزانه یک قاشق چای خوری از این پودر را با معده خالی و به مدت چند ماه مصرف نمایید.
    همچنین خوردن روزانه یک تکه شکر زرد (Jaggery) به سادگی به تنظیم قاعدگی کمک خواهد کرد.

توجه: از این درمان در طول دوره های خود استفاده نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.