معرفی قوانین و جدیدترین هزینه‌های مهاجرت به آلمان در سال 2023

کشور آلمان با کمبود 2 میلیون نیروی کار ماهر مواجه است. به همین علت با اصلاح کردن قانون‌های مهاجرتی خود سعی دارد، اخذ ویزا را ساده‌تر و راه‌های جدیدی به نیروی کار ماهرِ واجد شرایط معرفی کند. می‌خواهید بدانید این راه‌ها چه هستند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی جدیدترین گزینه‌های مهاجرت کاری و هزینه‌های اخذ ویزای آلمان بپردازیم.

راه‌های جدید مهاجرت کاری به آلمان

از متخصصان حوزه بهداشت و درمان گرفته تا حوزه IT، از نجاران تا تکنسین‌ها، آلمان در بسیاری از مشاغل مهارت‌محور کمبود نیروی کار دارد. به گفته اداره اشتغال فدرال، هر ساله به 400 هزار نیروی کار ماهر خارجی نیاز است تا این کمبود جبران شود. زمانی که نسل حاصل از انفجار جمعیت آلمان (بیبی بومر) به صورت دسته‌جمعی بازنشسته شوند، اوضاع به مراتب بدتر می‌شود. به همین علت دولت آلمان، جزئیات قانون مهاجرت نیروی کار ماهر را بازنگری کرده‌است.

قانون جدید، افراد غیر اروپایی را هدف قرار داده‌است تا آنها را برای مهاجرت کاری به آلمان جذب کند. مثلا اگر بخواهید از طریق مدارک تحصیلی خود اقدام کنید، روند ارزیابی آنها سریع‌تر و ساده‌تر شده‌است. همچنین اگر بخواهید از طریق سابقه کار خود اقدام کنید، با استفاده از یک سیستم امتیازدهی و بدون نیاز به داشتن قرارداد، به شما فرصت جستجوی کار داده می‌شود.

در کل، دولت آلمان سه راهکار جدید برای افراد متقاضی مهاجرت کاری ارائه داده‌است که در زیر به آنها می‌پردازیم:

اخذ بلوکارت آلمان، ساده‌تر از گذشته

ده سال پیش آلمان بلوکارت را برای افرادی که سطح مهارت بالایی دارند، معرفی کرد. اکنون به خاطر پایین آوردن میزان درآمد سالانه قابل قبول، اخذ اقامت از این طریق ساده‌تر شده‌است.

این دسته از افراد لازم است حداقل 43 هزار و 800 یورو درآمد سالانه داشته‌باشند. همچنین متخصصین IT باتجربه می‌توانند بدون داشتن مدرک دانشگاهی مشغول به کار شوند.

در حال حاضر تغییر زمینه کاری در آلمان بر اساس قوانین ویزای کنونی، بسیار سخت است؛ اما نیروی کار جدید محدودیت‌های کمتری برای تغییر شغل خواهد داشت.

اخذ کارت شانس آلمان، راه جدیدی برای مهاجرت کاری

کارت شانس آلمان که بر اساس یک سیستم امتیازدهی طراحی شده‌است، به نیروی کار ماهر خارجی این فرصت را می‌دهد که به مدت یک سال برای جستجوی کار به این کشور بیایند. شرط لازم برای شرکت در این برنامه داشتن مدرک حرفه‌ای یا دانشگاهی است.

امتیازها به مواردی مانند سطح زبان آلمانی ویا سطح زبان انگلیسی، ارتباط با کشور آلمان، امکان مشارکت همراه در بازار کار و… تعلق می‌گیرد. همچنین با اصلاحات جدید، کارفرمایان آینده می‌توانند ساده‌تر افراد تحت تکفل خود را همراهشان به آلمان ببرند.

کارت شانس به متقاضیان اجازه می‌دهد که تا 20 ساعت در هفته در کنار جستجوی شغلی که واجد شرایط باشد، کار کنند و یا به صورت آزمایشی استخدام شوند.

همچنین پناهندگانی که درخواست خود را تا 29 مارس 2023 به ثبت رسانده‌اند، شرایط لازم را دارند و جاب آفر (پیشنهاد کار) گرفته‌اند، می‌توانند وارد بازار کار آلمان شوند. علاوه بر این به آنها اجازه شرکت در دوره‌های آموزشی حرفه‌ای داده می‌شود.

شرایط مشابهی برای افرادی که با ویزای توریستی به آلمان وارد شده‌اند نیز مهیا شده‌است. دیگر لازم نیست این افراد برای تبدیل ویزای خود به ویزای کاری از کشور خارج شوند.

موانع کمتر بر سر راه ارزیابی مدرک تحصیلی

روند طولانی و خسته‌کننده ارزیابی مدرک تحصیلی، یکی موانع اصلی مهاجرت به آلمان بوده‌است؛ اما با وجود قانون جدید، اگر نیروی کار ماهر بتوانند مدرکی که در کشور خودشان معتبر است علاوه بر دو سال سابقه کار حرفه‌ای ارائه دهند، دیگر نیازی به ارزیابی مدرک تحصیلی خود در آلمان ندارند. با این حال این شرایط فقط برای نیروی کار ماهر با حداقل درآمد مشخصی است.

یکی دیگر از مزایای قانون جدید نیروی کار ماهر، این است که افرادی که جاب آفر دارند می‌توانند به آلمان بیایند و همزمان با طی کردن روند ارزیابی مدرک تحصیلی‌شان، مشغول به کار شوند.

روند ایجاد تغییرات در قوانین مهاجرتی آلمان زمانبر است.

با وجود تلاش دولت آلمان برای به‌روزرسانی قوانین و هزینه‌های مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت این کشور، نگرانی‌هایی هم در مورد آنها وجود دارد. مثلا برای بررسی سریعتر پرونده مهاجرتی نیروی کار ماهر، به کارمندان بیشتری هم نیاز است. ضمن اینکه افراد دیگری هم در جمع متقاضیان مهاجرت به آلمان از سراسر جهان وجود دارند؛ مانند پناهندگان و دانشجویان. همچنین در صورت زیاد شدن درخواست‌ها، کاستی‌هایی که در زیرساخت‌های دیجیتال آلمان وجود دارد، می‌تواند در روند پردازش ویزای نیروی کار ماهر خارجی مشکلاتی را ایجاد کند.

با این حال از آنجایی که همه کشورهای صنعتی در حال تلاش برای جذب نیروی کار ماهر هستند، آلمان هم تلاش خود را می‌کند تا متقاضیان خود را از دست ندهد. به همین دلیل اصلاح قانون شهروندی را هم در دستور کار قرار داده‌است تا مهاجران را برای اقامت طولانی مدت در این کشور جذب کند.

هزینه‌های اخذ ویزای آلمان

به طور کلی هزینه‌های مهاجرت به آلمان شامل اخذ ویزا، ترجمه مدارک، تمکن مالی، وکیل مهاجرتی، مدرک زبان، بلیط هواپیما، بیمه مسافرتی و… می‌شود. ما در اینجا تنها به هزینه‌های دولتی اخذ ویزای آلمان می‌پردازیم.

هزینه اخذ ویزا با توجه به مدت زمان اقامت در این کشور و سن متقاضیان متفاوت است.

  • هزینه اخذ ویزای شینگن(کوتاه مدت): برای افراد بالغ 75 یورو و برای افراد زیر 18 سال 37/5 یورو
  • هزینه اخذ ویزای ملی (بلند مدت): برای همه افراد 80 یورو

اگر شما هم متقاضی مهاجرت کاری به آلمان هستید، می‌توانید با مشاوران باتجربه و وکلای مهاجرتی تأیید شده مشورت کنید و از آنها اطلاعات دقیق‌تری در مورد مشاغل مورد نیاز و سایر شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم این کشور بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.