قوانین عجیبی که به عنوان مسافر در مورد قشم و کیش باید بدانید

خرید ادکلن

سفر به کیش و قشم دو جزیره گرمسیری در جنوب کشورمان، در همه زمان‌ها و به ویژه فصل‌های سرد جذابیت ویژه‌ای دارد. در واقع زمانی که سایر بخش‌های کشورمان به ویژه مناطق سردسیر برفی و بارانی است، هوای آفتابی در کیش و قشم و جاذبه‌های تفریحی آنها می‌تواند سفری هیجان‌انگیز را برای مسافران این دو جزیره رقم بزند.

سفر به دو جزیره قشم و کیش صرفنظر از جذابیت‌ها و جاهای دیدنی‌اش، رعایت قوانین خاص و ویژه‌ای را نیز می‌طلبد. این قوانین به ویژه در جزیره کیش بیشتر است و مسائلی هستند که اگر شما آنها را رعایت نکنید، ممکن است ناگزیر به پرداخت جریمه بشوید. بنابراین قوانین عجیبی را به عنوان مسافر در مورد قشم و کیش باید بدانید تا سفری بدون نگرانی و دردسر داشته باشید.

قوانین عجیب اقامتی در جزیره کیش

یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین قوانین در جزیره کیش مربوط به اقامت کردن در این جزیره است. شما برای اقامت در کیش یا باید ویلا اجاره کنید و یا در هتل اقامت کنید. این بدان معناست که شما به هیچ عنوان اجازه چادر زدن و کمپ کردن در جزیره را ندارید. این قانون تنها در جزیره کیش حاکم است و در قشم شما می‌توانید در بخش‌هایی از خود جزیره و جزایر اطراف چادر بزنید.

قوانین متفاوت جزیره کیش و قشم برای مسافران

البته شما در تعطیلات عید نوروز که تنها در مکان‌های مخصوص چادر زدن می‌توانید در کیش کمپ کنید، اما در سایر اوقات سال نمی‌توانید به این شیوه در این جزیره اقامت کنید. اما این موضوع جای نگرانی ندارد، سراسر جزیره کیش پر از ویلاهای مبله است که برخی از آنها بسیار شیک و برخی دیگر اقتصادی هستند و تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند.

قانون عجیب خرید آب

خرید آب در جزیره کیش قانون نیست بلکه الزام است زیرا این جزیره آب آشامیدنی تصفیه شده مناسبی برای نوشیدن ندارد. بنابراین شما ناگزیر هستید که برای حفظ سلامت خود در جزیره کیش بطری‌های آب خریداری کنید و باید به قانون نانوشته آب نخوردن از شیرهای آب توجه کنید. البته زمانی که شما ویلا اجاره می‌کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که در آنها به ویژه ویلاهای شیک و باکلاس امکانات تصفیه آب وجود داشته باشد.

در جزیره قشم آب تصفیه شده وجود دارد اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مناطق جنوبی برای این که آب سالم‌تری نوش جان کنید، بطری‌های آب معدنی خریداری نمایید. اگر در بوم گردی های قشم و یا ویلاهای اجاره‌ای مبله اقامت می‌کنید، پرس و جو کنید که آیا دستگاه تصفیه آب دارند و یا خیر. در این صورت خیالتان از نظر بهداشت آب آشامیدنی‌تان، آسوده‌تر است.

آیا قوانین رانندگی در کیش  با سایر نقاط ایران فرق دارد؟

بسیاری از افراد دوست دارند که به صورت مستقل و با خودروی شخصی خود به کیش سفر کنند و یا در جزیره کیش اتومبیل اجاره کرده و رانندگی کنند. این افراد در هر دو حالت باید از قوانین رانندگی در شهر و جزیره کیش آگاه باشند زیرا مقررات راهنمایی و رانندگی در این مقصد با سایر نقاط ایران متفاوت است. در واقع مقررات راهنمایی و رانندگی در کیش کمی سختگیرانه‌تر از سایر شهرهای ایران و مطابق استانداردهای کشورهای خارجی است.

از آنجایی که در جزیره کیش اتومبیل‌های خارجی مدل بالایی وجود دارند و قوانین نیز شبیه به کشورهای خارجی است، سفر به جزیره کیش می‌تواند مسافرتی شبیه به سفرهای خارجی اما در مقصدی داخلی در نظر گرفته شود. این حس و حال به ویژه اگر در کیش یک ویلای شیک و لوکس اجاره کرده باشید، تشدید می‌شود و شما کاملا می‌توانید احساس یک سفر لاکچری خارجی را در این سفر تجربه کنید.

از قوانین عجیب رانندگی در کیش مطلع باشید

در جزیره کیش چند قانون عجیب ولی جالب وجود دارد. یکی از این عجیب‌ترین این قوانین، این است که در جزیره کیش به طور کلی و در هر شرایطی، بوق زدن ممنوع است. رانندگان در هیچ کجای جزیره کیش و به هیچ دلیلی اجازه بوق زدن را ندارند. این موضوع باعث می‌شود که کیش به یک جزیره آرام و بدون سروصدای اضافی تبدیل شود و بوق نزدن، یکی از دلایل داشتن حس و حال آرامش در آن باشد.

یکی دیگر از قوانین عجیب رانندگی در کیش، ممنوعیت دنده عقب رفتن است. در قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش دنده عقب رفتن به طور کلی ممنوع است و شما تحت هیچ شرایطی اجازه ندارید مسیری را به صورت دنده عقب رانندگی کنید. در بسیاری از نقاط کیش دوربین وجود دارد و اگر تخلف شما ثبت شود، مشمول پرداخت جریمه می‌شوید. هم‌چنین اگر پلیس راهنمایی رانندگی شما را در حال دنده عقب رفتن ببیند، حتی ممکن است اتومبیل‌تان را به پارکینگ ببرد.

قوانین حق تقدم در کیش

از قوانینی که در بسیاری از شهرهای دنیا رعایت می‌شود، حق تقدم عابر پیاده نسبت به افراد سواره است. اگر یک راننده و یک عابر پیاده با هم قصد عبور از خیابان را داشته باشند، حق تقدم با عابر پیاده است. رعایت این امر به ویژه در مورد خیابان‌هایی که چراغ راهنمایی رانندگی ندارند اما خط‌کشی شده‌اند، مهم‌تر است. در صورتی که در خیابانی رانندگی می‌کنید که دارای چراغ راهنمایی است، حق تقدم شما و عابر پیاده را چراغ سبز و قرمز تعیین می‌کند.

یکی دیگر از موارد مهم در کیش رعایت کردن قانون حق تقدم است که شاید در سایر شهرهای ایران رعایت نمی‌شود اما در کیش مانند همه شهرهای خارجی، باید این قانون را رعایت کرد. در واقع پیش از ورود به میدان توقف کامل داشت و حق تقدم در فرعی به اصلی را رعایت نمود. راهنما زدن نیز از قوانینی است که در صورتی که رعایت نکنید، مجبور به پرداخت جریمه می‌شوید. سرعت مجاز در خیابان‌های کیش 60 کیلومتر و در جاده‌ها 80 کیلومتر بر ساعت است و در صورتی که با سرعت بیشتری رانندگی کنید، دوربین‌ها سرعت شما را ثبت کرده و خودرو را جریمه می‌کنند. در نظر داشته باشید که اگر سوار بر خودروی شخصی خود جریمه بشوید باید پیش از خارج کردن خودروی خود از کیش، جریمه را پرداخت کنید.

قوانین اجاره ماشین در کیش را بدانید

قوانین اجاره ماشین در کیش عجیب نیستند اما اجاره ماشین‌های لوکس و گران قیمت در کیش یکی از کارهای خاص و منحصر به فردی است که امکان آن در سایر شهرهای کشور به راحتی کیش نیست. سواری با این ماشین‌های لاکچری بسیار جذاب است اما به خاطر داشته باشید که حتما ماشین را از شرکت‌ها و موسسات معتبر اجاره کنید زیرا اگر از راه غیرقانونی و از افراد غیرمعتبر ماشین اجاره کنید، ممکن است دچار مشکل بشوید. 

زمانی که با ماشین اجاره‌ای در کیش رانندگی می‌کنید، باید حتما مدارک اجاره ماشین را به همراه داشته باشید. زیرا ممکن است پلیس از شما مدارک ماشین را درخواست کند و در صورتی که همراهتان نباشد، باید جریمه سنگینی پرداخت کنید. اگر با  سرعت غیرمجاز در کیش رانندگی کنید، هم از جانب پلیس راهنمایی رانندگی جریمه می‌شوید، بلکه شرکتی که از آن ماشین اجاره کرده‌اید نیز به شما هشدار داده و حتی ممکن است شما را جریمه کند.

برای خرید کالا از کیش و قشم چه قوانینی وجود دارد؟

بسیاری از افراد از مراکز خرید قشم و کیش دیدن می‌کنند تا علاوه بر تفریح و گذارندن اوقاتی خوب و برای خرید کالا در این دو منطقه آزاد تجاری، کالاهایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب خریداری کنند. اما باید بدانید که خرید از جزایر قشم و کیش دارای عوارض گمرکی است و به عنوان مثال در کیش، در صورتی که میزان کالایی که شما خریده‌اید، ارزشی بیش از ۸۰ دلار داشته باشد، باید هزینه گمرکی پرداخت کنید.

در نظر داشته باشید که قوانین گمرکی به ویژه در قشم سختگیرانه است، بنابراین شما باید به صورت دقیق از ارزش کالاهای خود مطمئن باشید تا هنگام خروج از این جزیره، در صورت لزوم عوارض گمرکی پرداخت کنید، چون در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه‌های سنگین خواهید شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مرتضی@ می گوید

    این قوانین وچین برای جزیره هاش گذاشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.