بیماری تیروئید چه علائمی دارد؟

تیروئید شما هورمون‌هایی را تولید و ایجاد می‌کند که در سیستم‌های مختلف بدن شما نقش دارند. وقتی تیروئید مقدار خیلی زیاد یا خیلی کمی از این هورمون‌های مهم ایجاد کند، بیماری تیروئید نام دارد.

تیروئید چیست؟

غده تیروئید اندام کوچکی است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد، و در اطراف نای پیچیده شده است. شکل آن شبیه پروانه است، که در وسط کوچکتر است و دو بال عریض آن در دو طرف گلو بسط یافته‌اند.

وقتی تیروئید خوب کار نکند، می‌تواند بر کل بدنتان اثر بگذارد. اگر بدنتان هورمون بسیار زیادی ایجاد کند، دچار وضعیتی می‌شوید که پرکاری تیروئید نام دارد. اگر بدن هورمون تیروئیدی بسیار کمی تولید کند، کم‌کاری تیروئید نامیده می‌شود. هر دو وضعیت جدی است و باید توسط تامین‌کننده خدمات مراقبت سلامت درمان شود.

تیروئید چه کاری انجام می‌دهد؟

تیروئید وظیفه مهمی در بدن دارد – رهاسازی و کنترل هورمون‌های تیروئید که متابولیسم را کنترل می‌کنند. متابولیسم فرآیندی است که در آن غذایی که وارد بدنتان می‌شود به انرژی تبدیل می‌شود.

تیروئید متابولیسم شما را با چند هورمون خاص – T4 (تیروکسین، حاوی چهار اتم یدید) و T3 (تری‌ایدوتیرونین، حاوی سه اتم یدید) – کنترل می‌کند. این دو هورمون توسط تیروئید ساخته می‌شوند و به سلول‌های بدن می‌گویند که چه میزان انرژی مصرف کنند. وقتی تیروئید خوب کار می‌کند، مقدار مناسب هورمون‌ها را حفظ می‌کند تا باعث شود متابولیسم شما با سرعت درست کار کند. وقتی هورمون‌ها استفاده می‌شوند، تیروئید جایگزین آن را می‌سازد.

کل این روند توسط غده هیپوفیز نظارت می‌شود. غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه زیر مغز قرار دارد، بر مقدار هورمون‌های تیروئیدی درون جریان خون نظارت کرده و آن را کنترل می‌کند. وقتی غده هیپوفیز کمبود هورمون‌های تیروئیدی یا سطح بالای این هورمون‌ها در بدن را حس می‌کند، مقدار آن را با هورمون خود تنظیم می‌کند. این هورمون، هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) نام دارد. TSH به تیروئید ارسال می‌شود و به تیروئید اعلام می‌کند که چه کاری باید برای برگرداندن بدن به حالت عادی انجام شود.

بیماری تیروئید چیست؟

بیماری تیروئید عبارتی کلی برای وضعیت پزشکی است که مانع ساخت تعداد درست هورمون‌ها توسط تیروئید می‌شود. معمولا تیروئید هورمون‌هایی می‌سازد که عملکرد بدن را عادی نگاه می‌دارند. وقتی تیروئید تعداد بسیار زیادی هورمون تیروئیدی می‌سازد، بدن شما انرژی را با سرعت زیادی مصرف می‌کند. این حالت پرکاری تیروئید نام دارد. مصرف سریع انرژی کاری بیشتر از خسته کردن شما انجام می‌دهد – می‌تواند ضربان قلب شما را سریعتر کند، باعث کاهش وزنتان بدون تلاش شود، و حتی شما را مضطرب کند. در نقطه مقابل آن، تیروئید می‌تواند هورمون‌های بسیار کمی تولید کند. این حالت کم‌کاری تیروئید نام دارد. وقتی هورمون‌های تیروئیدی بسیار کمی در بدن دارید، ممکن است احساس خستگی کنید، وزنتان بالا رود، و حتی ممکن است نتوانید دماهای سرد را تحمل کنید.

این دو ناهنجاری اصلی به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. این بیماری نیز می‌تواند از طریق خانواده‌ها انتقال یابد (به ارث رسد).

چه کسانی تحت تاثیر بیماری تیروئید قرار می‌گیرند؟

بیماری تیروئید می‌تواند روی همه – مردان، زنان، نوزادان، نوجوانان، و افراد مسن – تاثیر بگذارد. ممکن است هنگام تولد وجود داشته باشد (معمولا کم‌کاری تیروئید) و ممکن است با افزایش سن به وجود آید (اغلب بعد از یائسگی در زنان).

– سابقه خانوادگی بیماری تیروئید

– مشکل پزشکی (از جمله کم‌خونی مخرب، دیابت نوع 1، ناکافی بودن آدرنال اولیه، سل جلدی، رماتیسم مفصلی، سندرم شوگرن و سندرم ترنر)

– دارویی که یدین بالایی دارد (آمیودارون)

– سن بالای 60 سال، به ویژه در زنان

دلایل بیماری تیروئید چیست؟

دو نوع اصلی بیماری تیروئید کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید هستند. هر دو مشکل می‌توانند براثر بیماری‌های دیگری ایجاد شوند که بر روش عملکرد غده تیروئید تاثیر می‌گذارند.

مشکلاتی که باعث کم‌کاری تیروئید می‌شوند عبارتند از :

التهاب تیروئید: این مشکل در واقع التهاب (یا ورم) غده تیروئید است. التهاب تیروئید می‌تواند تعداد هورمون‌های تولیدی تیروئید را کاهش دهد.

التهاب تیروئید هاشیموتو: التهاب تیروئید هاشیموتو، که بیماری بدون دردی است، مشکل خودایمنی است که در آن سلول‌های بدن به تیروئید حمله کرده و به آن آسیب می‌زند. این مشکل ارثی است.

التهاب تیروئید پس از زایمان: این مشکل در 5 تا 9% زنان پس از زایمان رخ می‌دهد. معمولا مشکلی موقت است.

کمبود یدین: یدین توسط تیروئید برای تولید هورمون‌ها به کار می‌رود. کمبود یدین مساله‌ای است که بر چند میلیون نفر در جهان تاثیر می‌گذارد.

غده تیروئیدی که کار نمی‌کند: گاهی اوقات، غده تیروئید از هنگام تولد به درستی کار نمی‌کند. این موضوع تقریبا روی 1 نوزاد از بین 4000 نوزاد تاثیر می‌گذارد. اگر درمان نشود، ممکن است کودک در آینده مشکلات فیزیک و روانی داشته باشد. تمام نوزادان در بیمارستان تحت آزمایش غربالگری خون قرار می‌گیرند تا عملکرد تیروئید آنها بررسی شود.

مشکلاتی که موجب پرکاری تیروئید می‌شوند عبارتند از:

بیماری گریوز: در این شرایط کل غده تیروئید فعالیت بیش از حد دارد و هورمون بسیار زیادی تولید می‌کند. این مشکل انتشار گواتر سمی (بزرگ شدن غده تیروئید) نام دارد.

برآمدگی: پرکاری تیروئید می‌تواند به دلیل برآمدگی‌هایی ایجاد شود که درون تیروئید بیش از اندازه فعالیت می‌کنند. یک برآمدگی مجزا، برآمدگی تیروئید سمی با عملکرد خودمختار نام دارد، در حالیکه غده‌ای با چند چند برآمدگی گواتر سمی با چند برآمدگی نام دارد.

التهاب تیروئید: این ناهنجاری می‌تواند دردناک باشد یا اصلا احساس نشود. در التهاب تیروئید، تیروئید هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که در آن ذخیره شده‌اند. این وضعیت می‌تواند چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

یدین اضافی: وقتی یدین (املاحی که برای ساختن هورمون‌های تیروئید به کار می‌روند) بسیار زیادی در بدنتان دارید، تیروئید هورمون‌های تیروئیدی بیش از حد نیاز می‌سازد. یدین اضافی می‌تواند در برخی داروها (آمیودارون، داروی قلب) و شربت سرفه یافت شود.

آیا اگر دیابت داشته باشم خطر ابتلا به بیماری تیروئید بیشتر است؟

اگر دیابت دارید، خطر ابتلای شما به بیماری تیروئید نسبت به افراد دیگری که دیابت ندارند بیشتر است. دیابت نوع 1 ناهنجاری خودایمنی است. اگر قبلا ناهنجاری خودایمنی دارید، به احتمال بیشتری به ناهنجاری خودایمنی دیگری مبتلا می‌شوید.

اگر دیابت دارید و آزمایش تیروئید شما مثبت شود، کارهای کمی وجود دارند که برای احساس بهتر انجام دهید. این نکات عبارتند از:

– خواب کافی

– ورزش منظم

– نظارت بر رژیم غذایی

– مصرف داروها طبق تجویز

– آزمایشات منظم مطابق تجویز پزشک.

چه علائمی در بیماری تیروئید رایج هستند؟

بیشتر اوقات، علائم بیماری تیروئید می‌توانند به دو گروه تقسیم شوند – علائم مربوط به هورمون‌های تیروئیدی بسیار زیاد (پرکاری تیروئید) و علائم مربوط به هورمون‌های تیروئیدی بسیار کم (کم‌کاری تیروئید).

علائم تیروئید پرکار شامل موارد زیر است:

– تجربه اضطراب، زودرنجی و عصبانیت

– مشکل خواب

– کاهش وزن

– بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر

– ضعف ماهیچه‌ها و لرزش آنها

– تجربه دوره قاعدگی نامنظم و توقف سیکل قاعدگی

– احساس حساسیت به گرما

– مشکلات بینایی یا سوزش چشم

علائم تیروئید کم‌کار عبارتند از:

– احساس خستگی

– افزایش وزن

– تجربه فراموشی

– دوره قاعدگی شدید و مکرر

– موی خشک و زبر

– صدای زمخت

– تجربه عدم تحمل دماهای سرد

آیا مشکلات تیروئید باعث ریزش مو می‌شوند؟

ریزش مو علامتی از بیماری تیروئید، به ویژه پرکاری تیروئید است. اگر ریزش مو دارید و نگران آن هستید، با پزشک خود آنلاین مشورت کنید.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.